0 comments

Care-s mai bune? Obiectivele FIXE sau ZOOM-urile?

by on 10/08/2014
 

La prima vedere aceasta intrebare poate parea superficiala, amatoriceasca, numai buna de pus de catre necunoscatori. Dar poate tocmai de aceea merita un raspuns. Am primit aceasta intrebare de zeci, daca nu sute de ori, de la oameni care fie vor sa isi achizitioneze o camera foto DSLR, fie au deja una si doresc s-o „upgradeze” cheltuind niste banuti in plus pentru o „sticla” mai buna. Nu am sa sprijin acest articol pe vreo statistica, pe vreo masuratoare de milimetrii sau aberatie optica, ci pur si simplu pe experienta noastra vasta de utilizare, atat a unei categorii de obiective cat si a celeilalte, incercand sa oferim la o intrebara atat de simpla (poate de-a dreptul „simplista” pentru unii) un raspuns la fel de simplu.

Mi-am propus sa tin cont de ambele utilizari pe care le poti da unei camere foto, adica aceea de a fotografia, dar si de cea de a filma, facilitate din ce in ce mai „performanta”, si totodata o capabilitate care se regaseste acum pe mai toate camerele DSLR. Si acum, la subiect! Background-ul nostru de utilizare este, asa cum spuneam, vast. Pe de-o parte testam zeci de „sticle” ca obiect al activitatii noastre, pe de alta parte utilizam numeroase obiective atat pentru a fotografia respectivele produse, pack-shot-uri, materiale promotionale etc, dar si pentru a filma zilnic Zona IT pentru TV, atat partea de studio cat si materialele aferente fiecarei editii (interviuri, filmari si teste de produse) etc. Am fost probabil primii in Romania care au folosit o camera foto pentru a produce integral o productie profesionala de TV, si asta de aproape 8 ani incoace (sigur, intre timp am mai schimbat „aparatul foto”, nu mai este acelasi ca la inceput). Nu am sa mai invoc toate argumentele care au motivat aceasta alegere, dar unul este deosebit de relevant: versatilitatea acestei „platforme”: optica interschimbabila si disponibila din abundenta, posibilitatea de a avea in acelasi body (mic ca si dimensiuni) atat un aparat foto cat si o camera de filmat la care se adauga si posibilitatile nelimitate de accesorizare.

Insa obiectivele reprezinta poate partea cea mai importanta a acestui set-up. Body-urile s-au schimbat „ca sosetele” in acesti 8 ani de Zon@, dar dupa cum bine banuiti…obiectivele NU! Am folosim si folosim si acum atat prime-uri, adica obiective fixe, cat si zoom-uri. (Recunoastem si faptul ca am risipit multi bani aiurea pana sa ajungem sa scriem acest articol. Sfat: nu va lasati tarati de pasiuni in achizitii nebunesti!).

Obiectivele fixe au o serie de avantaje indiscutabile:

-luminozitate mai buna-probabilitatea de a gasi un prime la pret rezonabil cu expunere f1.8 sau f1.4 este mai mare decat in cazul unui zoom. Si asta atrage dupa sine un alt avantaj: poti lucra mai bine cu ele in lumina scazuta, nemaifiind nevoit sa „dai” in ISO.

-imaginile „mai clare”-datorita faptului ca este mai putina „sticla” (elemente) in interiorul lor decat in cazul zoom-urilor, calitatea imaginii este mai buna, sharpness-ul mai ridicat etc.

-separare mai buna a subiectului de fundal-sigur, asta se poate obtine si cu un zoom bunicel, dar vine in primul rand ca o caracteristica de baza a prime-urilor, o alta consecinta a deschiderii mai mari a diafragmei. Pentru cei mai putin avizati (pentru ca acest articol este in primul rand pentru ei) este vorba despre acel fundal neclar, blurry, care scoate atat de bine in evidenta subiectul pe care se afla focusul.

-distorsiuni mai reduse-nici prime-urile nu sunt in totalitate ferite de distorsiune, dar structura lor mai simpla le avantajeaza in fata zoom-urilor mai complexe, care trebuie sa acopere nu una, ci multiple distante focale.

-dimensiunile si greutatea mai reduse-un factor important atunci cand ai de carat mult echipament.

-o „profesionalizare” mai rapida-acest din urma argument nu este de neglijat: lucrand constant cu obiective fixe vei invata mai multe si mai repede despre fotografie si film. Vei incepe sa intelegi ce iti trebuie, cand si de ce iti trebuie. Te obliga sa inveti despre distante focale, compozitie, cadratura, subiect, timpi de expunere etc. Nu ca avand un zoom, nu ai putea sa inveti, dar zoom-ul te „imbie” oarecum la comoditate. Si apoi vorba aceea: „cel mai bun zoom este tot pasul”.

Am cumparat de-a lungul a 17 ani de fotografie si film zeci de prime-uri. Le-am folosit in draci si le folosesc si acum. Capcane? Ar fi cateva. Poti deveni bulimic. De exemplu am cumparat obiective foarte largi (ultra-wide-uri scumpe ca naiba) pe care le-am folosit de 2 ori in 10 ani. Sau tele-uri foarte lungi pe care le-am utilizat de tot atatea ori. Nici nu m-am mai indurat insa sa le vand. Bani blocati aiurea. Vei folosi intens 35 si 50 (vorbesc de focale pe full frame), eventual si un 80 sau 85, day by day. (asta daca nu cumva vrei sa fotografiezi „profi” sport sau wildlife). Oricum, ideea este sa-ti iei doar ce-ti trebuie. Noi pe astea le folosim intens, fie ca este vorba despre foto sau filmare.  De asemenea, pe parte de filmare, contrar a ceea ce vor incerca sa va convinga multi (printre care si departamentele de marketing ale companiilor), cele mai bune obiective sunt cele full mecanice, cu expunerea si focusul la mana, pe inel! Nici un autofocus, oricat de rapid sau de precis, nu va putea rivaliza vreodata cu o mana sigura si avizata. (Mai ales in cazul abordarilor „artistice” ale imaginii pe care autofocusul nu le-ar putea intelege). Se gasesc, nu sunt teribil de scumpe, si fac o treaba senzationala!

Ati putea spune „Bine, bine, daca sunt atatea avantaje pentru „fixe”, mai ramane vreunul pentru zoom-uri?”. Raspuns, DA! Si nu putine! Pentru ca in calitatile prime-urilor se afla si „slabiciunile” lor! Lipsa de versatilitate a „fixelor” este cea mai evidenta „tara” a acestora.

-zoom-ul este mult mai versatil-faptul ca acopera plaje focale largi, „il face” ideal pentru aproape orice situatie. Nu mai cari dupa tine 3-5 obiective ci…unul singur!

-economiseste mult timp, fiind mult mai rapid si eficient la utilizare: montatul si demontatul obiectivelor fixe ajunge sa fie o mare corvoada, mai ales sub presiune, in conditii de stres sau de utilizare cotidiana indelungata. Am filmat vreo 2-3 ani utilizand exclusiv prime-uri! Ajungi sa urasti ideea de obiectiv! Filmand la Zon@ zilnic „punerea” si „scoaterea” obiectivelor fixe ne-a mancat juma’ din viata, cum se spune. Ne retinea sa renuntam la ele faptul ca puteam pierde din calitatea imaginii. Nevoia de eficienta a primat si am trecut pe zoom, macar la filmarile care trebuiau facute „in viteza”, la evenimente etc. Pierderea de calitate a fost insesizabila. O vei simti doar in situatii extreme de luminozitate, complexitate, etc iar in aceste situatii folosim…prime-uri! Sfat: Daca ai timp, foloseste obiective fixe! Daca nu, zoom-ul este solutia all-the-way!

-exista modele de zoom de clasa mid si high-end care sunt extrem bune-asta este o alta realitate imbucuratoare. Exista zoom-uri capabile sa faca fata onorabil oricarei comparatii cu prime-urile. Sunt cateva extrem de reusite: am un 28-85 mecanic de la Zeiss si un 24-70L de la Canon pe care le „forjez” zi de zi la greu. Putini pot remarca diferenta pe imagine fata de un prime.

Asadar un zoom si unul sau doua obiective fixe (acestea din urma le alegi in functie de ce vrei sa faci cu precadere: portret, peisaj, produs etc) sunt un bun inceput, si un „kit” acoperitor pentru cam orice tip de activitate foto-video mai pretentioasa: vacante, portrete, poate un canal de vlogging pe youtube etc. Restul tine de maiestria si „ochiul” fiecaruia. Si de ce are de spus. Si ar mai fi multe de spus, si cu singuranta sunt destule cele care mi-au scapat in acest articol, dar va stam la dispozitie in sectiunea de comentarii a acestui post sau pe Facebook pentru orice intrebari sau sugestii.

Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

Leave a Response