Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

De ce sunt shooterele nashpa?!

/
/
/

Acum cateva zile, Dan mi-a sugerat sa incropesc un articol despre cat de proaste sunt shooterele in anul curent. Chestie care mi-a aprins un beculet. Sunt shooterele naspa in ultima vreme? In sensul ca: avem in 2017 motive valide sa ne plangem de acest gen de jocuri, in conditiile in care are balta peste? Hai sa analizam:

https://youtu.be/aD9yRk7-T1s

Shooter-ul este unul dintre cele mai populare genuri de joc de pe planeta. A inceput cu Wolf, in urma cu multi ani, iar de atunci pana acum genul a evoluat si a adoptat mecanici si din alte medii. Shooter-ul este acum aproape de maturitate, avand mariaje de succes alaturi de RPG sau RTS, fiind un gen pe care il poti adapta cu succes si in alte medii. Totusi… de ce atata ura in ultima vreme? De ce toata lumea huleste si boscorodeste shooterele?? Motivele sunt destul de simple, dar raspunsul este un pic mai complicat de atat.

Daca evolutia shooterelor este o poveste in sine, care merita spusa la un moment dat, in 2017, PR-ul pentru acest gen de gaming este unul foarte prost. Si nu pentru ca acest gen este foarte greu si nici pentru faptul ca ai nevoie de foarte mult skill pentru a adera la acest gen de gameplay. Nici pe departe. Unul dintre motive este in sine popularitatea acestui gen. Shooterele, dupa MMORPG-uri, reprezinta cea mai mare parte din piata de vanzari de jocuri. Combinatia de adrenalina, atentia sporita, viteza de reactie si momente tensionate face multi gameri sa agreeze acest tip de distractie. Iar aici intalnim si prima problema a shooterelor: Comunitatea!

Sa numeste comunitatea de COD sau HALO una simtita este ca si cum ai incerca sa ne convigi ca o sa apara Half Life 3. Nici intr-un milion de ani. Orice padure are uscaturi, iar in cazul jocurilor populare, aceste uscaturi se vor aciua pe langa ceea ce este popular. Am numit COD si HALO, pe console, pentru ca acolo sunt cele mai multe probleme, sectiunea de multiplayer fiind una dintre cele mai toxice medii de pe net. Nu conteaza ca esti pe Xbone sau pe PS4, la un moment dat o sa fi injurat de un pusti de 12 ani din America de mama. Asta e realitatea. Iar asta face multi jucatori sa considere shooterele naspa. Lucru care nu este neaparat adevarat.

Jocul in sine poate sa detina niste buguri, poate sa nu fie distractiv sau sa ofere avantaje anumitor tipuri de jucatori, dar, daca nu te simti bine in jocul cu pricina, de cele mai multe ori ajungi sa postezi un rant de 20 de randuri pe Wall sau pe forum, in care explici cu pasiune de ce este atat de nasol jocul X si nu o sa il mai joci pentru ca: Ai dat de codati, nu e bine optimizat, nu ti-a picat un loot-box sau mai stim noi ce.

Problemele sunt destul de variate si oscileaza de la gamer la gamer. Totusi, comunitatea face ca aceste titluri sa fie considerate de multi adevarate bombe cu neutroni, facand anti-lobby ori de cate ori aud numele jocului, doar pentru ca experienta a fost nefasta. Comunitatea de cele mai multe ori este problema, nu jocul, dar, exista si reversul medaliei, in care jocul este problema.

Nu am ales la intamplare COD si HALO, asta pentru ca ambele au avut parte de lansari colosale si vanzari epice. Sunt printre cele mai cumparate shootere din toate timpurile si reprezinta un barometru destul de bun pentru aceasta piata. COD spre exemplu este o franciza anuala injuata si hulita de zeci de mii de oameni pentru ca are aia si nu aia. Halo a dezamagit recent cu niste lansari mediocre, dar, comunitatea se cam incadreaza in aceleasi linii de “vaicareala”. La spectrul opus, avem CS:GO, pe PC, unde comunitatea este la fel de toxica, dar aici intercatiunea este mult mai limitata.

Toate cele trei jocuri au puncte forte, lansari forte, vanzari mari si mai ales o comunitate imensa. Iar in aceste comunitati gasesti si critici. Fie ca este criticat un nerf sau un update, fie te trezesti cu artefacte vizuale, lista de probleme pe care o poti intampina intr-un shooter este mare. Problema este ca atunci cand scandalurile ating toate colutirile comunitatii, jurnalistii incep sa scrie despre asta, iar multi dintre acestia n-au nici cea mai vaga idee despre ce vorbesc, in unele cazuri catalogand plangeri legitime, ca fiind vaicareli ale unei comunitati care nu stie sa aprecieze un produs atat de bun. Ideea este ca shooterele, in mare parte datorita comunitatilor toxice, au ajuns sa fie vazute ca medii naspa. Nu neaparat genul in sine este naspa, dar interactiunea in sine te face sa te gandesti daca mai vrei sau nu sa te joci repectivul titlu.

Pe de alta parte, recent, au inceput sa apara si alte probleme, pe care gamer-ul nu prea le intampina in trecut. Loot-box-urile sunt o gaselnita relativ nou implementata in masa, Valve popularizand sistemul in TF2, acesta fiind adoptat incet, dar sigur, de catre alti producatori. Aici poti spune ca shooterele sunt naspa. Mai ales cand acest sistem te obliga parca sa cumperi cutii pentru a avea acces la gear mai bun si ofera si un avantaj in fata altor jucatori. Sunt titluri care ofera doar obiecte cosmetice in cutii, dar, daca revenim la COD, o sa vedem ca aceasta practica nu mai este de interes pentru publisheri.

Traim in era cutiilor care iti ofera gear smecher, nu in era in care pentru a obtine un obiect de asemenea valoare trebuia sa jucam ca niste zei. Aici putem spune ca shooterele sunt naspa.Aici skill-ul individual nu mai conteaza, mai ales cand poate sa iti pice dintr-o cutie o arma care iti ofera un pic mai multa rata de foc fata de adversar spre exemplu. Aici spun gamerii ca shooterele sunt naspa. Atunci cand jocul iti baga mana in buzuanar pentru a putea juca la un nivel cat de cat competitiv.

Toate bune si frumoase in acest gen numit shootere. Putem indura noob-tuburi, codati, glitch-uri si alte probleme, dar atunci cand skill-ul este dictat de portofel, nu de cat de competent esti, ajungi pana la urma sa spui ca shooterele sunt naspa. Acela este momentul in care iti cauti alta distractie, care eventual sa nu coste annual peste 200 de dolari, pentru ca vine cu season pass, inca 30 de DLC cosmetice si 10 voci de “artisti cunoscuti”.

Shooterele sunt naspa astazi pentru ca iti dau cu taraita continut si nu ofera un produs finit la raft. Shooterele sunt naspa astazi pentru ca nu ai peste 2000 de dolari lunar sa investesti in loot-box-uri.

Shooterele sunt naspa astazi pentru ca te-ai saturat de sisteme anti-hack care nu functioneaza niciodata. Shooterele sunt naspa astazi pentru ca servele dedicate au devenit un lux sau ceva pe care il inchiriezi. Shooterele sunt naspa astazi si nu prea pana la urma.

Shooterele populare sunt naspa, asta pentru ca se adreseaza unui public larg si doresc maximizarea profitului cu orice pret. Dar nici asta nu le face… inerent naspa. Atata timp cat jocul nu colcaie de codati, are o comunitate mare si studioul responabil se ocupa de el, lucrurile nu sunt chiar atat de sumbre. Problema este ca PR-ul de care aminteam mai devreme este deja extrem de negativ, multi jucatori noi evitand acest gen datorita metehnelor asociate. Mai exact sistemele pay to win si comunitatile toxice.

DAR! Nu toate shooterele sunt naspa. Nici macar cele populare nu intra in aceasta categorie, asta pentru ca, pana la urma, este o chestie pur subiectiva. Poti sau nu sa iti placa sa grindezi sute de ore pana iti pica un cutit in CS sau un AK si sa iti faca placere. Depinde mult de la individ la individ cum experimentezi un joc, iar de cele mai multe ori, experienta ta este total diferita de cea a interlocutorului tau. Trebuie mentionat faptul ca 2017 nu a fost un an asa rau pentru shootere, unele dintre acestea fiind chiar bune. Wolfenstein spre exemplu, Pray, Resident Evil 7, Rising Storm, Insurgency: Sandstorm… ai de unde alege. Problema cand spunem ca shooterele sunt naspa, nu este declaratia in sine, ci faptul ca punem in aceasi oala si creatii precum Half Life, HALO, COD 4, Unreal si multe alte titluri clasice care au facut istorie. Jocuri care pentru standardele vremii sunt naspa, dar care ar avea loc intr-un muzeu pana la urma, pentru aportul lor la aceasta industrie.

Nu shooterele au ajuns sa fie naspa. Noi am ajuns sa fim naspa. Noi am ajuns sa ne pierdem cu firea cand dam de un codat si sa injuram ca la usa cortului. Noi am ajuns sa fim naspa cand iti da un unu o grenada in mufa din coltul opus al hartii, urland si injurand zeii pentru ca asa ceva este imposibil. Noi am ajuns sa fim naspa si sa cerem meciuri unu la unu pentru ca ne-a insusltat skill-ul. Studiourile trebuie sa renunte la cateva obiceiuri proaste precum conexiunea peer-to-peer, implementarea de local lan coop si multiplayer, eradicarea oricarui sistem de loot-box-uri care nu contine decat elemente cosmetice si daca este posibil… reimplementarea mod-tool-urilor in shootere.

Problema este ca in ultima vreme producatorii au fost prinsi cu mata in sac de prea multe ori. Recent Destiny 2 a fost acuzat ca limiteaza in mod voit progresia, iar multe dintre itemele noi sunt in spatele unui semn de dolar, jucatorii care detin doar baza lui Destiny 2, fiind autoamat scosi din ecuatie, cu toate ca au platit cei 60 de dolari. Acest gen de comportament din partea producatorilor nu trebuie sa fie tolerat, poate chiar acuzat in instanta, dar… pana la urma reprezinta un trend al pietii. Ceea ce este alarmant.

In concluzie… nu shooterele sunt naspa… ci doar cele populare publicate de EA, Activision, Capcom sau Ubisoft. Mai ales cele care contin microtranzactii pe bani.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This div height required for enabling the sticky sidebar