0 comments

Top 5 – Efecte vizuale in jocuri care ar trebui interzise!

by on 09/05/2015
 

Jocurile sunt din ce in ce mai realiste. In incercarea lor de a aduce acea „farama de realitate” in jocuri, producatorii fac adesea salturi in lumea efectelor vizuale. Totusi, in unele cazuri, ceea ce parea a fi o revolutie, ajunge sa fie un stres maxim pentru jucator. Din acest motiv am realizat acest Top 5 efecte vizuale in jocuri care ar trebui categoric scoase din lista de optiuni a oricarui titlu decent. De ce? Pentru ca au ajuns sa fie peste tot si dispera jucatorul pana la Ragnarok si inapoi. De aia!

Locul 5: Chromatic aberration

Cel mai proabil un efect inventat de vreun hipseter obosit care ducea dorul unui aparat Polaroid stricat. Cine vrea sa vada contururi multicolore in jocuri ? Cine? Gamerii in general cauta texturi detaliate si fine, nu un personaj care are in loc de contur un curcubeu care sa-l delimiteze. Genul asta de efect apare atunci cand o camera nu poate capta cum trebuie o culoare, afisand in filtrul RGB marginile ce delimiteaza subiectul. Acum intrebam si noi, de ce am vrea asta intr-un joc? Pentru ca arata… mai artistic? Nu… nu arata artistic. Arata spalacit, ieftin si nu imbunatateste cu nimic valoarea artistica a jocului. Tot ceea ce te face sa te intrebi este daca ti-ai bulit monitorul, dragi dezvoltatori de jocuri!

Locul 4: Depth of field

Uite o lectie de optica stimati producatori. Ochiul uman este capabil sa schimbe focalizarea de la orizont, adica de la o distanta indefinita, la 7 cm de globul ocular in mai putin de 350 de milisecunde. De ce jocurile voastre nu pot sa faca asta? Pentru a vedea la distanta un oras spalacit, cu texturile ce par sa fie realizate de un copil de trei ani in acuarela! Astea sunt jocurile care reprezinta aceasta generatie? Intelegem ca limitarile hardware impun acest Depth of Filed effect, dar cand vedem acest efect si pe jocuri care pot rula si pe o macaroana conectata la priza, atunci avem o problema. Mai grav, efectul acesta este implementat „cu forta”, pentru ca cica arata „mai cinematic” jocul. Daca vrem o experienta cinematica, ne ducem la cinema, nu dam 60 de euro pe un joc.

Locul 3: Film Grain

Sunt momente in care acest efect functioneaza. Si sunt momente in care acest efect nu functioneaza. Problema este ca, in eterna alergatura si nebunie de a transforma jocurile in filme, producatorii tind sa injecteze acest efect in toate jocurile cu un sentiment de B-Movie. Rezultatul? Nisip pe ecran, aberatii vizuale si un jucator care pur si simplu isi pierde rabdarea dupa doua ore de joc. In acest moment pot numi cel putin 10 jocuri care abuzeaza de acest efect, dar probabil cel mai pertinent exemplu este Arma 2. Jocul care se mandreste cu realismul sau, si totusi include Film Grain la greu. Un joc in care poti sa mergi si trei ore pana dai peste un inamic… are acest efect. Cat de cinematic trebuie sa fie un joc pana ajunge sa fie la cinema, intrebam noi retoric?!

Locul 2 : Lens flare

Acest efect este pe locul 2 pentru ca cel de pe locul 1 este urat unanim. Totusi, efectul preferat al lui J.J. Abrams se afla pe locul doi pentru ca… orbeste jucatorul. Un exemplu concret este Crysis 3, care mai are putin si se numeste Crysis 3 Stroboscop Edition, pe carcasa jocului trebuind sa existe un anunt mai mare ca titlul jocului, care sa te previna ca este posibil sa faci o criza de epilepsie. Daca voiam sa ne uitam la „luminite”, ne uitam pe cer! Nu la felinare randate volumetric. Cine vrea sa stea cu lanterna in ochi tot jocul?!

Locul 1: Motion blur

Am spus ca acest efect este urat unanim de catre gameri, nu? Nu am intalnit pana acum un singur gamer care sa nu deteste acest efect, care, in mod dubios, este bagat pe gatul nostru joc dupa joc. Evident, pentru o experienta mai cinematica. Hai sa facem un experiement stiintific impreuna: noi o sa numaram pana la trei si o sa va rugam in tot acest timp sa va scuturati stanga-drepta capul. Dupa aceea, sa va uitati la ecran si sa ne scrieti pe site care este rezultatul. Motion Blur se traduce prin… ceata de miscare. Daca ai ceata la ochisori, aia se numeste cataracta, nu efect vizual avansat. Iar atunci cand tu, producator, il introduci in joc, noi nu stim cum sa il dezactivam mai repde. Asta daca nu joci pe console, caz in care esti obligat sa il ai activat… pentru acel sentiment cinematic de care am tot amintit. Totusi, speram ca nu este departe vremea cand jocurile vor fi jocuri, nu incercari patetice de a emula filmele. Nu de alta, dar placa aia stricata cu „sentiment cinematic” incepe sa se cam uzeze si sa dea rateuri.