0 comments

Exista vreun model free to play cinstit?! [VIDEO included]

by on 05/08/2015
 

Dupa cum sugereaza si titlul articolului, m-am decis sa pun urmatoarea intrebare: exista vreun model free to play cinstit? Asta pentru ca in ultima perioada am incercat mai multe jocuri free to play, fiind destul de „detasat” de aceasta piata in ultimii doi ani.

Asa ca m-am decis sa incerc cateva MMORPG-uri, Shootere si MOBA-uri. Din ce in ce mai des lumea se plange de modelul free to play ca este nedrept, exploateaza jucatorul si il incurajeaza jucatorul sa cumpere obiecte in joc pentru a putea castiga un meci.

In esenta mi-am aruncat privirea peste cateva titluri recent si de ceva timp aparute precum Dirty Bomb, League of Legends, Dota 2 si Warframe. Jocuri extrem de populare in acest moment, cu o baza de jucatori extrem de mare. Am omis in mod voit titluri precum War of the Roses sau altele care au plecat ca lansari oficiale pe bani si au trecut apoi la un model free to play.

Problema pe care multa lume nu o adreseaza este diferenta care trebuie facuta intre modeul free to play de pe mobile si free to play pentru restul gaming-ului. Pe mobile este inca vestul salbatic cand vine vorba de practici neortodoxe. Pe PC si Console lucrurile nu stau chiar asa, gamerii fiind educati si patiti cu acest gen de tactici, cu toate ca pe console acestia erau oricum convinsi ca trebuie sa platesti ca sa te joci online sau sa accesezi Netflix, existand si diferente masive intre Free to Play pe PC si pe console.

Cand cineva se plange de un model free to play, in general se plange de cel de pe mobile. Pe PC jucatorii abandoneaza foarte repede un joc daca „ala cu bani” si-a luat tot gear-ul de X sute de dolari si asta ii confera un avantaj nedrept. Pe console pe de alta parte, acel gear de X sute de dolari iti este dat in transe mai mici, suma totala fiind tot X sute de dolari, dar pe care ii platesti pe parcursul unui an, astfel aparand Season Pass-urile. Si pentru cine nu s-a prins, gear-ul de X sute de dolari este doar un analog contextual, nu un obiect in sine.

Dar sa revenim la jocuri si la modelul free to play. Multe jocuri, mai ales cele de provenienta coreeana, au tendinta de a introduce microtranzactii in aproape orice, unele jocuri avand chiar si play time, obligand jucatorul sa joace doar X ore, fiind nevoit apoi sa astepte alte X ore pana se reincarca cronometrul. Ca acest model de cativa ani este deghizat intr-un sistem de vieti sau puncte de respawn, asta este alta treaba. Iar modele de Free to Play „asa nu” avem si pe PC si pe Console. Exista totusi vreun univers utopic in care un model cinstit de free to play exista? Aparent traim in el.

Jocuri precum League of Legends, Dota 2, Warframe sau Dirty Bomb il practica in acest moment. Toate iti ofera o baza solida pe care sa iti cladesti o experienta de joc, ba mai mult, te lasa sa joci si sa castigi bani in joc, bani sau puncte cu care poti cumpara noi personaje, arme sau alte bunuri in joc. Ca poti sa pierzi sute de ore pentru cel mai bun skin sau arma din joc asta este alta treaba. Dar ai optiunea sa faci asta absolut gratuit, in tot acest proces experimentand jocul si invatand sa exploatezi fiecare cotlon al lui.

De fapt, acest model de free to play trebuie incurajat, League of Legends popularizandu-l, cu toate ca nu au fost pionieri, oferind doar skin-uri pentru jocul lor contra bani real exclusiv, pe cand restul campionilor si altor dracovenii putandu-se achizitiona cu puncte castigate in joc. Astfel jucatorul se implica mai mult in joc, considera ca nu este fortat sa faca o achizitie, o considera justificata, dorind sa isi ajute studioul preferat, ba mai mult, face si publicitate gratuita. Acest simt de apartenenta la jocurile Free to Play cinstite a aparut recent.

Cand aducem in discutie jucatorii de DOTA 2, League of Legends, Warframe sau Dirty Bomb, comunitatile sunt destul de unite tocmai pentru ca inca din beta acestia au experimentat jocul, astfel dezvoltand un atasament fata de titlu. Pe cand in momentul in care ti-ai cumparat o armura de X sute de dolari in primele saptamani ale jocului, o arma care trage cu lasere care nu rateaza nici macar un pet, ai sa te plictisesti foarte repede de joc.

Cel care sta si rontaie fiecare colt al hartii este cel mai castigat, pentru ca stie ca sabia X a castigat-o acolo. Armura Y in meciul ala. Cardul Z in meciul celalalt. Se leaga niste amintiri, iar asta creste comunitati, pe care uneori le putem numi armate. In ultima perioada am vazut adevarate razboaie intre jucatorii de LOL contra celor de DOTA 2 pe Reddit, in sectiunea de comentarii a clipurilor de pe Youtube si asa mai departe. Pentru ca sunt fani dedicati. Fani dedicati, care au fost castigati cu ajutorul unui sistem cinstit free to play, cu ajutorul unui joc slefuit si cizelat care ofera diversitate si simplitate in acelasi timp, dar mai ales, fani castigati fara ca producatorul sa faca ceva anume din punct de vedere al marketingului. In momentul in care iti construiesti sistemul de microtranzactii pe un model in care lasi jucatorul sa iti aprecieze munca in mod cinstit, punandu-te in bataia internetului, risti sa prinzi si o bila de popice in tibie, dar daca filtrezi ce este rau de critica constructiva, atunci ai dreptul sa iti castigi fanii. Asta pentru ca o companie care este pregatita sa invete din greseli, este o companie intemeiata de gameri pentru gameri. Nu de vreun tip intr-un costum de 30.000 de dolari intr-o camera in care ne vede ca pe niste statistici. Dar pana la urma trebuie sa exista piata pentru toata lumea, nu? Si pentru tipul in costum si pentru gamerii ca noi, care mai cladim din cand in cand cate un concept free to play… cinstit 🙂