0 comments

Istoria seriei GTA – Grand Theft Auto III – Partea a treia

by on 27/06/2015
 

Saptamana trecuta am ramas la GTA 2, ultimul joc Top down din seria GTA, si o amintire placuta pentru multi dintre noi. Jocul nu s-a culcat pe lauri, asa cum o vor face „fratii” sai din franciza, dar va ramane in istorie ca unul dintre punctele importante de pornire ale seriei. Asa ca ii spunem adio lui GTA 2 si aruncam o privire peste GTA III. Primul joc open world 3rd persson „Thug life simulator” al seriei.

GTA III

Anul este 2001, si din cauza unui contract de exclusivitate, GTA III apare cu sase luni mai devreme pe consola celor de la Sony, Playstation 2. Moment in care forumurile au explodat. Dar asta este o alta poveste pentru un episod urmator, care cuprinde si niste anunturi de la E3 facute de Rockstar in aceeasi perioada. Asta, si un alt joc care nu a mai vazut lumina zilei, numit Agent. Totusi, portarea pe PC a suferit cateva modificari si a intarzieri. A fost intarziata din cauza posturilor radio, Rockstar dorind o calitate crescuta pentru acestea, comparativ cu cele de pe PS2, astfel remasterizand jocul din punct de vedere audio. Pe copiile initiale totusi s-a uitat un post de radio RISE FM, care avea o calitate audio chestionabila.

GTA III

Jocul punea pentru prima oara la dispozitia jucatorlui o lume 3D in care sa isi faca de cap. Ba mai mult, oferea o poveste credibila, intr-o locatie aproape palpabila, definind fiecare personaj in parte si catalogand fiecare interactiune intre acestea. Nu numai ca oferea o lume imensa, pentru vremea aceea, dar avea grija sa contureze fiecare aspect al acesteia, fiecare punct narativ fiind accentuat excelent pentru vremea aceea. Un lucru care se va mai regasi in jocurile Rockstar, acestia continuand traditia si cu alte titluri, si acolo facand lumea joculuin sa para reala. Unul dintre punctele forte ale acestei companii, daca doriti.

GTA III

Totul incepe in Liberty City, cel mai „prost” oras din America portretizata de Rockstar North, redenumit din DMA. Locul in care eroul nostru isi incepe aventura, intr-un mediu in care mai toata lumea il vrea mort. El insusi este aproape ucis la inceputul jocului. Iar de aici, incepi sa te desfasori organic. Totul in jurul tau are o continuitate si totodata este… static! Poti sa bati acelasi pieton de 100 de ori pentru ca acesta tot va aparea. Dar povestea este cursiva, implicandu-te fara sa iti dai seama in ea.

GTA III

Evolutia non-liniara a jocului insemna ca jucatorul era liber sa faca ce vrea, explorand jocul si executand fel si fel de cascadorii, o ocupatie care va propulsa cariera unor canale de Youtube mai tarziu. Totusi, atunci cand doreai ceva mai substantial, jucatorul putea sa intre in poveste si sa se delecteze cu un scenariu bine scris, care ori de cate ori avea ocazia, te punea sa iesi dintr-o situatie critica.

Intr-un interviu, un reprezentat Rockstar a declarat: „Cand ne-am apucat sa construim jocul, toate ideile pentru GTA 3 au evoluat in mod natural din originalele jocuri GTA, care au stabilit noi nivele de libertate in termeni de interactiune, libertate si non-liniaritate.”

„Provocarea cea mare si telul nostru a fost ca acest joc sa preia libertatea si diversitatea precedentului joc 2D si sa le aduca intr-o lume cat mai realista 3D.”

La aparitia jocului, a fost catalogat ca o clona de Driver, totusi, aceasta nedreptate a fost rapid inlaturata de GTA III – jocul definindu-se mult mai bine ca „Open World Simulator”. Astfel jucatorul avea acces la tot ce ii poftea inimioara, iar odata cu sosirea pe PC a fost introdus, prin community patch, si un mod multiplayer, jocul devenind brusc si mai popular. Dar si unul dintre cele mai pirtate jocuri din Romania anului 2004!

GTA III

Aceasta lume 3D era atat de diversa, inca jocul a avut un succes masiv la public, seria stabilind si un nou argou in gaming, „Clona de GTA”, toate jocurile open world sand box fiind comparate cu seria GTA. Aproape tot ceea ce Rockstar au aplicat in GTA 2 se intoarcea in GTA III intr-o noua forma, fie ca era vorba despre o misiune refacuta de la zero, fie ca era vorba despre o mecanica de joc. Totul a fost transpus intr-un mediu 3D, iar rezultatul a fost ceva care a reusit sa ramana in istorie peste ani si ani. Lucru pe care multe alte titluri nu-l pot spune.

GTA III

Asta nu inseamna ca nu au existat si controverse. Ce ar mai fi un joc Rockstar fara o controversa cat de mica, nu? In cazul asta a fost vorba despre faptul ca ii vizeaza pe „aia micii” si ca invata tineretul la violenta. Lucru care s-a intetit cu alta ocazie, moment in care a aparut Jack Thompson, despre care vom discuta data viitoare. Deci controverse au existat, atunci gamerii fiind aparati de catre presa, nu ca acum, folositi pe post de carne de tun. Vezi scandalul GamerGate.

GTA III

Pana in Martie 2008, GTA III a vandut 14.5 milioane de copii, stabilind un nou record pentru Rockstar si propulsand studioul catre un nou orizont de celebritate. Celebritate pe care fondatorii si-o doreau, dar nu in acest domeniu, ci… in muzica! Visul lor era sa fie vedete rock, de aici si numele studioului, Rockstar Games.

GTA III

Totusi, unele compromisuri au fost facute din punct de vedere grafic, precum faptul ca GTA III a fost primul si ultimul joc din serie care iti permitea sa joci dintr-o perspectiva top down programata in joc. Cu toate astea, GTA III a deschis multe usi celor de la Rockstar, astfel facand loc unor titluri precum Manhunt, Ping Pong sau altele produse de acest studio, din fiecare titlu ei invatand cate ceva! Saptamana aviatoare un nou episod din Istoria Seriei GTA! Sa-l „rumegam” pe acesta pana atunci, si cine stie, poate cuiva chiar ii vine cheful sa-l si joace, si sa impartaseasca „sentimentul” si impresiile cu toata comunitatea pe pagina noastra de facebook, la mai bine de 10 ani de la lansarea jocului!