0 comments

Istoria seriei GTA – Grand Theft Auto III: Vice City – Partea a patra

by on 26/07/2015
 

Grand Theft Auto III a fost un succes rasunator pentru DMA si Rockstar, fiind si astazi considerat una dintre pietrele de temelie ale genului si unul dintre jocurile care a impins gaming-ul mai departe. Si pe buna dreptate, atunci jocul arata senzational, lumea creata de studio stralucind pana si astazi pe telefoanele noastre, dovada a mostenirii pe care acest titlu a lasat-o.Grand Theft Auto III: Vice City

Totusi, GTA III, cu toate ca a fost un succes de critica si financiar, avea nevoie de o continuare. Bine, nu a fost ceva nemaiintalnit la Rockstar, acestia realizand si cu alte ocazii expansion-uri pentru jocurile produse, o practica ce ii va si consacra, aceasta „tactica” de a dezvolta conceptul initial in ceva maret urmarind Rockstar si in ziua de astazi.

Asa a aparut Grand Theft Auto III: Vice City – primul expansion pentru Grand Theft Auto III si prima oara cand Rockstar au adus un nou nivel de polish fata de primul joc. Practic, motorul a primit un mic tweak, reusind sa arate mult mai bine si sa ruleze pe consolele vremii fara probleme. Vice City, ca si GTA III, ajungand sa primeasca titlul de joc al anului respectiv. Nu expansion-ul anului, ci jocul anului, Grand Theft Auto III: Vice City avand o intreaga poveste care sa sustina lansarea.

GTA

Sa spunem ca filmul Scarface a influentat acest joc este prea putin. Vice City se balaceste in cultura anilor 80′. Protagonistul este de aceasta data un tanar numit Tommy Vercetti.  Vice City este acel plus exotic necesar seriei, dar indeajuns de urban incat sa ii lase pe Rockstar sa exploreze noi elemente de design. După o afacere cu droguri esuata, Tommy se vede aruncat intr-o poveste de film al anilor ’80, unde baiatul rau, care nu e chiar asa de rau, incearca sa se razbune si sa se lupte cu orasul corupt, pe drum intalnind noi prieteni. Cu toate astea, povestea era destul de intortocheata, scenariul jocului insumand… 1000 de pagini in total!

GTA

Cu aceasta poveste Rockstar au inceput sa parodieze cultura pop, doua dintre misiuni avand numele de „Cop Land” si „No Escape”, ambele filme in care Ray Liotta interpreteaza roluri memorabile. Ray Liotta, care nu intamplator este si actorul care il interpreteaza pe Tommy Vercetti. Iar referintele si omagiile nu se opresc aici. The Kaufman Cab  este un omagiu la adresa lui Andy Kaufman.

Deluxo, masina care poate fi gasita si cumparata de la Sunshine Autos este un omagiu adus DeLorean-ului din Back to the Future. Povestea a fost de fapt unul dintre factorii pentru care jocul s-a vandut doar pe Playstation 2 in 8.5 milioane de unitati, facand din Vice City cel mai bine vandut joc pentru respectiva generatie de console.

GTA

Rockstar au ramas la formula de baza cu acest joc, fara sa imbogateasca prea mult mecanica, preferand in  Vice City sa impinga capabilitatile conceptului, introducand noi metode de a experiemnta lumea din Vice City, acest Miami virtual oferind noi provocari jucatorului.

In esenta, Rockstar a construit pe scheletul lui GTA III un joc mai aratos si mai diversificat din punct de vedere al abordarii orasului. La care s-a adaugat si un buget senzational, Rockstar introducand in Vice City o coloana sonora memorabila cu artisti precum Megadeth, Electric Light Orchestra, Judas Priest, Quiet Riot, Toto, Blondie, Iron Maiden, Ozzy Osbourne, David Lee Roth, INXS, Michael Jackson, Talk Talk, Teena Marie, Rick James sau Kate Bush.

Productia jocului a fost dusa la un nou nivel, totul fiind acum cizelat si prezentat intr-o noua maniera. Problema a aparut insa in momentul lansarii pe PC. Rockstar nu au facut o treaba prea buna in acest caz, lansarea fiind mediocra pe putin spus. Pe langa problemele de incompatibilitate cu anumite placi ATI, existenta unei anume misiuni in care trebuia sa controlezi cu ajutorul tastaturii un elicopter radio-comandat a dat de furca multor jucatori, trainere fiind dezvoltate pentru a putea trece cu usurinta de aceasta parte a jocului. GTA

Vice City, ceea ce am primit in 2002, era un oras mult mai mare, mult mai detaliat, un cuvinte care si ele vor deveni de referinta pentru Rockstar si o locatie ideala pentru natura „libertina” a jocului. Aducea mai multe fata de predecesor, schimband doar mici elemente ici si colo, aducand cateva mecanici noi si oferind jucatorului un nou tablou in care sa picteze cu pietoni pe marginea soselei. Asta pentru ca acum aveai mai multe masini si mai multa distractie, evident. GTA

Intr-un fel, Rockstar s-au intors la origini cu acest joc, introducand sistemul de bande criminale organizate care il atacau pe Tommy cum il vedeau, daca acesta nu era in „speaking terms” cu acestia. Singura diferenta, este ca mana invizibila a lui Brian DePalma si a memorabilului sau Scarface si-au facut simtita prezenta. Astfel Tommy, acum poate sa isi construiasca un intreg imperiu criminal, jucatorul putand pentru prima oara sa se simta ca un adevarat Tony Montana, putand trage paralele intre numele personajului Tommy si cel din Scarface, de asemenea Tony.

In plus, GTA III a influentat si el realizarea jocului Scarface, iar Kurt Sutter a admis, conform unor surse, ca GTA III si GTA IV Lost and Damned au avut o influenta mare in scrierea primelor doua sezoane din Sons of Anarchy. In concluzie, influentele acestui joc s-au resimtit si in alte medii. Dar, trebuie sa ne amintim si faptul ca jocul este un titlu destul de sumbru, in care vezi „pe fata” ce inseamna viata de criminal. Bine, voalata si in mai putine poligoane, abia recent seria GTA sarind de partea mai realista a situatiei si portretizand ceva similar cu o… tortura cu GTA V, dar totusi o viata de criminal. Iar asta vine cu toate implicatiile neortodoxe posibile. Pe de alta parte umorul anilor ’80 si intregul peisaj te pot fura, asa ca un pieton digital in plus sau in minus… cine mai numara!GTA

Influentele lui Vice City inca se mai simt si in ziua de astazi si se vor resimti si peste multi ani. Este ca un film bun, ca o piesa de teatru centrata pe ideea de criminalitate. Rockstar sunt in esenta scenaristii care gandesc aceste povesti, un fel de… Shakespeare-i contemporani, oferindu-ne drame, comedii si actiune sub acelasi acoperis, noii jucatori fiind cei care la final se bucura de aceste lumi create, cu muzica anilor ’80 in fundal si masini care au toate acelasi numar de inmatriculare: VC R29. Asa ca, pana data viitoare, in care vom arunca o privire peste Grand Theft Auto III: Vice City Stories pentru PSP, care si el merita mentionat in istoria GTA, va recomandam un oldie but goldie: Grand Theft Auto III: Vice City!