0 comments

Jocurile si optimizarea: de ce avem parte de atatea portari dezastruoase pe PC?! [VIDEO included]

by on 12/07/2015
 

Discutia asta este una veche. Ambele parti ale baricadei ofera pareri si opinii pro si contra in disputa PC versus Console, ambele parti transformand campul de bataie intr-un teren minat incercand sa ajunga la esenta problemei. Esenta care este nimic altceva decat o lene generala a producatorilor de jocuri in a scoate niste portari de PC functionale. De cand cu implementarea sistemului in care repari prin intermediul internetului jocul folosind patch-uri la ultima generatie de console, lucrurile au luat o intorsatura ciudata, producatorii vanzand jocuri „aproape” terminate insotite de patch-uri din prima zi si alte practici pe putin spus dubioase, practici pe care le-am acceptat ca fiind normale de-a lungul anilor. Acest comportament s-a extins si la PC, moment in care gamerii de pe aceasta platforma s-au ridicat cu mic cu mare si au combatut aceste „obiceiuri”, daca nu ale producatorilor care doreau sa utilizeze niste scurtaturi in dezvoltarea jocului, atunci ale publisher-ului care grabeste jocul.

Sigur, dupa cum am spus, ambele tabere au puncte de vedere argumentate, dar atunci cand te uiti la un joc precum Batman Arkham Knight, care ruleaza pe un engine vechi din 1998, te astepti ca jocul sa ruleze senzational pe PC, nu sa fie una dintre acele portari pline de buguri si probleme. Iar acest comportament este impartasit de multe alte lansari de jocuri, care nu au avut parte portari stabile pe PC. Este de inteles de ce, avand in vedere diversitatea de componente pentru care ai de codat un joc. Dar in momentul in care ai in calculator cel mai puternic procesor de pe piata, cel mai rapid RAM si cea mai buna placa video, iar jocul este blocat la 30 de cadre pe secunda si are o groaza probleme, atunci munca pe care zici ca ai depus-o este nejustificata. Iar Batman dupa cum am spus nu este singurul inculpat. Sunt multe alte exemple in acest moment care ne intaresc afirmatiile: Assassins Creed Unity, World of Warcraft Warlords of Draenor, Halo Master Chief Colection, dovada ca problema nu este localizata doar in zona PC. Battlefield 4 inca are buguri la un an si jumatate de la lansare si sa nu uitam jocurile de pe Early Access, jocuri care de multe ori se pot numi adevarate laboratoare de cercetare si indentificare a bugurilor, starea in care sunt oferite la „pret promotional” fiind din ce in ce mai precara.

GTA V este una dintre cele mai bune portari pe PC a unui joc dezvoltat pe consola, varianta de PC aducand o gramada de noutati si imbunatatiri. Dar este un caz singular intr-un noian de exemple de asa nu. Undeva pe la jumatatea ciclului de viata al ultimei generatii de console, dezvoltatorii pur si simplu au abandonat PC-ul, doar ca sa il descopere spre finalul vietii aceleiasi generatii de console. Asta ca sa nu mai mentionam ca in timpul crash-ului pietei de console, piata de PC a ramas neatinsa, aceasta dezvoltandu-se intr-un creuzet care a dat nastere unor jocuri precum Quake, Dune 2 sau Star Craft, jocuri legendare, care au stabilit noi standarde in industrie.

Dar aceste studiouri nu mai sunt formate din aceiasi entuziasti si asta se vede. Acum un joc este impartit in zece bucati distincte, jumatate de joc fiind platit de catre noi cu 60 de dolari, iar restul de poveste, daca doresti sa o joci, mai costa inca 40 de euro. Practica asta a ajuns un standard. Cum a ajuns PC-ul un cetatean batut de soarta, caruia ii este aruncata cate o portare de X joc de consola, ocazional, ca sa taca din gura, si aia blocata la 30 de cadre, portata precar si cu probleme la lansare? Vreti un exemplu? Tecmo in ultima vreme revarsa pe PC portare dupa portare, una mai proasta ca alta, ultima fiind Toukiden: Kiwami, joc care aparent nici macar nu este o portare a versiunii de PS4… ci a celei de PS VITA, rescalata si remasterizata pe PC!

Dar probabil acest comportament se va opri atunci cand consolele isi vor da obstescul sfarsit, asa cum toate lucrurile bune sau rele o fac, moment in care, cel mai probabil, gaming-ul mobil va lua locul atat PC-ului cat si al Consolelor. Pentru ca, realist vorbind, acolo este viitorul. In jocurile Free to Play care deja domina piata. Atat pe PC cat si pe mobile. Consolele sunt un mediu aparte, cu o alta abordarre, mult mai relaxata, pentru ca discutam despre utilizatori comozi care nu stau cu surubelnita in carcasa si cu termometrul pe procesor pentru a vedea cum functioneaza sistemul. Cat despre fanii consolelor, care probabil vor incepe un flame war pe pagina noastra de Facebook, va rugam stapaniti-va! In zece ani, consolele, cel putin in forma lor fizica, nu vor mai exista, deja facandu-se eforturi in a trece totul in cloud, moment in care ai sa iti cumperi doar o cutiuta cu un controller, dar tot la pretul de 250 de dolari, asa cum se intampla acum in cazul majoritatii producatorilor de console Android. Pana la urma esenta este alta: jocul trebuie sa fie bun, captivant si functional. Nu doar o „bucata” dintr-un produs pentru care platesti o mana si-un pentru a-l experimenta… partial.