2 comments

MegaReview: Call of Duty Advanced Warfare – Reinventarea unei legende?

by on 06/11/2014
 

Dupa dezamagirea de anul trecut, Call of Duty parea sa fie intr-un declin continuu. Nu numai ca multi dintre sustinatorii seriei si-au intors spatele, cautand scaparea in jocuri precum TitanFall sau Battlefield, care sinceri sa fim, aveau ceva interesant la inceput, ca apoi sa dispara incet dar sigur din lista de preferinte a jucatorilor. Advanced Warfare pare sa fie primul joc din serie care schimba regulile si mai mult, reuseste sa vine cu cateva mecanici de joc, care, credem noi, vor putea revitaliza seria. Este Call of Duty Advanced Warfare un joc bun? Aflati imediat.

Black Ops 2 a fost apogeul seriei, fanii pierzandu-si increderea odata cu Ghosts, care probabil ca reprezinta si punctul de declin al francizei. Advanced Warfare doreste sa schimbe acest lucru, incepand chiar de la poveste, punand in discutie ce inseamna o armata privata in raport cu societatea. In cazul de fata, armata se numeste Atlas si este una dintre cele mai bine dotate, echipate si inarmate de pe planeta. De fapt, personajul pe care il controlezi, Jack Miitchell nu incepe ca un mercenar, ci ca un soldat in randul marinilor americani, in anul 2054  in timpul unei batalii dintre America si Coreea de Nord. Tu, impreuna cu cel mai bun prieten al tau, Will Irons, participati la batalie, Will fiind ucis in timpul confruntarii, iar tu esti ranit grav, pierzandu-ti mana stanga. Cu toate ca ar fi fost o idee interesanta sa avem un personaj principal fara o mana, nu este cazul. Tatal lui Will, Jonathan Irons este intamplator CEO-ul Atals si te recruteaza, ba mai mult, iti da si o mana noua, pentru ca… anul 2054 si pentru ca ai incercat sa ii salvezi fiul. De aici totul este numai floricele si panselute, unde floricele sunt un nou personaj negativ si panselutele sunt… Irons.

Jocul introduce doua personaje negative, intai KVA-ul, ca abia dupa sa il puna pe Irons pe tronul personajului negativ si sa il lase pe Kevin Spacey sa faca ce Kevin Spacey stie sa faca mai bine. Sa fie genial in rolul unui personaj cu moralitate indoielnica, dar cu un set de valori, care, cu toate ca radicale, ar putea rezona cu anumiti indivizi. Si inainte sa imi sara cineva in cap ca am dat spoiler, trailerele deja l-au anuntat pe Spacey ca fiind antagonistul principal, asa ca fara plansete si urlete in sectiunea de comentarii. Multumesc!

Combinatia radicalism cu societate decadenta prinde bine jocului. Personajele sunt credibile, mai ales Irons, care este ferm convins ca razboiul sau impotriva razboiului este ceva pentru care merita luptat. Din pacate personajul principal, Mitchell, este definitia banalului. Nu are acel ceva memorabil precum Soap de exemplu si nici nu are o motivatie bine inchegata in poveste. Stie ca trebuie sa il opreasca pe Irons pentru ca asa dicteaza scenariul jocului. Am putut simpatiza mai mult cu Irons decat cu baiatul bun, iar asta spune multe despre felul in care este scris scenariul jocului. Asta nu inseamna ca povestea este proasta. Doar ca mi-ar fi placut sa nu fie distrusa de trailere si sa ne lase pe noi, jucatorii sa descoperim ca Irons este baiatul rau. Nu sa intram in joc cu ideea ca la final o sa avem o secventa, probabil in slow motion, in care il impuscam in cap sau ii sectionam baiatului rau o mana cu un sniper, urmata de o alta secventa plina ochi de reactii rapide unde ne luptam pentru viata noastra. Este o reteta rasuflata in CoD si ne-a cam ajuns; un pic de diversitate nu ar strica. Pe langa acest lucru, sunt si probleme la capitolul evolutiei personajelor de suport, fiind in poveste doar pentru a umple o lista interminabila de NPC-uri pe care le stii: ala negru, ala blond, ala englez si tot asa. Mai mult, finalul lasa loc de continuare, asa cum era de asteptat, doar ca o face intr-un fel destul de increzator in ceea ce ofera jocul, dar sectionand legatura dintre jucator si povestea de dinainte. Metaforic vorbind. Atunci cand o sa jucati jocul o sa intelegeti. Cert este ca povestea incearca ceva diferit, dar nu reuseste intru totul, fiind o combinatie de Wow! cu Meh, cu ceva secvente bine realizate si multe momente in care trebuie sa apesi butonul X pentru a putea termina misiunea. Pentru poveste un 7 si trecem la gameplay.

Mari schimbari la mecanica de baza a jocului nu au fost efectuate. In sensul in care au impregnat jocul cu secvente de reactii rapide, explozii uriase si acelasi stil de a realiza un nivel, jocul parand familiar. Spunem mecanica de baza, pentru ca Advanced Warfare este primul joc in care trebuie sa te uiti si deasupra ta pentru a vedea daca nu cumva un inamic doreste sa isi parcheze ghetutele marimea 45 in capul tau. Jocul introduce un nou mod de deplasare numit EXO, un exo-schelet menit sa imbogateasca capabilitatile motorii si fizice ale purtatorului, astfel tu, jucatorul, esti capabil de mult mai multe. Este schimbarea de care aveam nevoie, oferind verticalitate gameplay-ului, putand astfel sa te urci pe cel mai inalt punct al hartii si sa iti alegi tinta cu atentie.

Aceste EXO, folosite cum trebuie, sunt probabil cel mai bun aliat pe care il ai in campanie, Co-Op sau Multi, indiferent de felul in care alegi sa le folosesti, putand sa faca diferenta intre viata si moarte. Poti sari de zece ori cat un om normal, poti face duble jump, poti sa alergi mai repede, sa te camuflezi si lista continua. Campania impune toate aceste metode de a folosi EXO-ul, pregatindu-te pentru multiplayer. Si sinceri sa fim, o face extrem de bine. Ne-a placut felul in care poti sa te folosesti de el in situatii ofensive si defensive, o lupta pierduta putand sa se transforme intr-una castigata fara probleme in doar cateva secunde. Iar arhitectura de nivel, atat in campanie, cat si in co-op, completeaza aceasta noua metoda de deplasare. In campanie, jocul face o treaba excelenta in a evidentia exact cum si unde doreste sa te duci, fiind totusi un pic cam ca la gradinitia, tinand de mana jucatorul si explicandu-i cu frumosul unde si ce are de facut. Sigur, CoD a facut asta si in trecut, deci nu ne surprinde, dar parca un pic de libertate de alegere nu ar fi stricat.

Misiunile sunt si ele destul de generice. Cu exceptia uneia in care te plimbi printre ghetari, majoritatea sunt destul de usor de incadrat in tipologia CoD. Sectiunea in care controlezi o tureta este marcata de trei ori, lenea fiind la mare pret aici. Sectiunea in care faci pe sniperul, sectiunea in care pilotezi X chestie futurista, sectiunea in care te ascunzi, ramai fara arma si tot asa. Ne-am mai intalnit cu toate pana acum si nu face nimic in plus fata de alte jocuri. Repetitv… Da, din pacate da. Din fericire, EXO-urile sunt salvarea, acestea variiand gameplayul indeajuns cat sa nu ne faca sa lasam campania la jumatate si sa spunem ca ne-am saturat.

Pentru ca tot discutam despre misiuni, hai sa vorbim si despre inteligentul artificial. Am sa il alint aici, pentru ca pare mai istet decat in Ghosts, fiind mai putin prost sa zicem…decat noaptea, de aceasta data uitand sa mai ramana blocat in X textura sau boschet. In rest, tot o apa si-un pamant. Aceiasi inamici care stau in fata ta si trag in tine, fara sa se ascunda dupa vreun element de decor. Avem aceleasi probleme cu valurile interminabile de forte care trag dupa tine in prostie si mai ales, tot aceleasi secvente in care cineva urla cat il tin plamanii RPG, in timp ce tu nu iti dai seama de ce vezi ecranul de restart last checkpoint. Din fericire, toate astea se schimba la capitolul Co-Op, unde inteligentul artificial este surprinzator de bine implementat, ajungand chiar sa fie… inteligent in unele circumstante, flancandu-te si chiar invatand ce e aia o grenada. Pentru gameplay ii acordam un 7 si trecem la Co-Op.

Este probabil cel mai complex Co-Op din serie realizat pana acum! Asa aleg sa incep acest segment!!! Nu numai ca include cateva elemente noi, pentru a diversifica jocul, dar permite jucatorului mai multa libertate din punct de vedere al gameplay-ului. Bine, libertate atat cat iti permite o harta de multiplayer, dar ajungem si acolo. Principiul de baza in acest gen de Survival Co-Op este acelasi ca si in Modern Warfare 3, jucatorul fiind nevoit sa supravieuiasca valurilor succesive de inamici, care mai de care mai bine echipati si mai bine inarmati. Pana aici nimic nou. Dar daca includem EXO-urile, un sistem de upgrade, arme si strategii de atac si aparare lucrurile se diversifica. Inamicii aici par sa aiba inteligenta sporita, acestia fiind capabili sa te flancheze, sa stie cand sa arunce un EMP si mai ales cand sa te atace pentru a te dobora. Implica ceva joc strategic, cele trei clase de EXO-uri disponibile, Light, Heavy si Specialist, fiind necesare pentru a putea supravietui. Daca jucati cu un grup de prieteni si stati la discutii pe Skype, atunci acest mod este extrem de incitant. Spunem asta, pentru ca pe langa inamicii care trag dupa tine, jocul iti mai arunca si o serie de misiuni in timpul asaltului, precum dezamorsarea unei bombe sau activarea unui panou. Diversifica si intensifica gameplay-ul, rezultatul fiind meciuri de Co-Op Survival extrem de tensionate, ce pot dura cateva ore fara sa iti dai seama. Pentru Co-Op ii oferim un 9 si trecem la multiplayer.

Pana in prezent, Call of Duty nu prea s-a jucat cu formula originala a jocului, pastrand actiunea rapida si luptele armate la acelasi nivel cu primul joc. Advanced Warfare, are toate aceste elemente si verticalitate. Este primul joc in care esti hipermobil. Nu exista directie in care sa nu te poti deplasa, sus, jos, stanga sau dreapta, Advanced Warfare facand uz de EXO-uri in multplayer intr-un mod stralucit. Acestea modifica dinamica unui schimb de focuri, adica acum poti fi omorat din orice directie, vigilenta fiind cel mai bun prieten al tau. Un inamic poate sa se alfe oriunde si sa se ascunda in orice colt, asa ca EXO-urile si armele sunt un tot unitar.

EXO-urile sunt cele care schimba jocul. Un simplu dublu stanga sau dreapta si acestea te vor propulsa in directia dorita, putand sa eviti astfel eficient o rafala inamica. O dubla apasare a tastei de saritura si vei executa un dublu jump. Apesi in aer pe saritura si pe butonul de crouch si te vei propulsa in capul inamicului si pe punctul dorit. Aceste schimbari nu numai ca te lasa sa te misti mult mai repede pe harta, dar demonstreaza si un neajuns al acestui joc. Hartile din Advanced Warfare sunt prea mici. Ne trebuiesc niste harti mai mari pentru asemenea mobilitate. Sigur, sunt realizate pe acelasi principiu de trei nivele care a consacrat seria, dar parca ajungi prea repede dintr-un punct in altul al hartii. Pana in prezent, primul Black Ops a avut cam cele mai mari harti si nimeni nu s-a plans. Cand Sledge Hammer Games au pus cap la cap aceste harti probabil ca s-au uitat prea atent la plangerile din Ghost si nu au luat in calcul faptul ca acum ai hipermobilitate, putandu-te deplasa in orice loc cu mult mai multa usurinta si mai ales rapiditate. Sigur, hartile sunt realizate superb, existand oportunitati pentru orice jucator, dar parca sunt un pic prea claustrofobe pentru genul de joc pe care acest ultim CoD il are.

Pe de alta parte, armele in Advanced Warfare sunt un deliciu. Nu am intalnit o arma care sa nu fie echilibrata si mai ales nu exista arme inutile. In orice joc CoD existau cel putin trei arme pe care nimeni nu le folosea. Ei bine, aici orice arma vine cu benificii si deficiente, balansand gunplay-ul intr-o maniera unica. Exista un LMG in joc care dupa primele zece gloante nu mai are recul, o arma care are damage dublu pe primele doua rafale trase si lista continua. Orice arma are un plus si un minus, la care adaugam si drop-urile de arme speciale, acestea avand cateva dintre stats-uri schimbate, ca de exemplu mai putina exactitate in timpul unui foc de arma dar o rata de tragere mai mare. Sunt variabile destul de importante, astfel existand cate ceva potrivit pentru fiecare. Chiar si cu aceste arme speciale, jocul nu pare dezechilibrat deloc, avand cate o arma pentru fiecare si pentru orice stil de joc. Din pacate, Advanced Warfare revine la o durere de cap constanta, adica trebuie sa joci cu o arma pentru a debloca un atasament, si inca o durere in posterior sa joci dupa un prestige cu aceasi arma pentru a delboca un anumit atasament optic.

Ca tot suntem la deblocari, hai sa discutam si despre felul in care iti poti edita personajul. Jocul te lasa ca si in Ghosts sa iti alegi ce vrei sa fii. Baietel sau fetita, in esenta existand si niste elemente cosmetice cu care sa iti editezi alter-ego-ul si sa il personalizezi dupa bunul plac. Este un plus bine venit, dand ceva de facut celor care doresc un avatar in joc care sa ii reprezinte.

Si, pe final, haideti sa discutam despre EXO. Pe langa mobilitatea in exces, acum avem si EXO Ability. O noua mecanica de joc care iti da posibilitatea de a activa costumul pentru un anumit boost. Fie ca este vorba despre mai multa viata, viteza sporita sau camuflaj, acestea sunt limitate de baterie, astfel, ai un motiv sa stai sa contempli ce si cum sa alegi inainte de un meci. Diversifica meciurile, ofera ceva nou si fac experienta mai placuta, oferind jucatorului un fel de cheat daca doriti. Pe de alta parte, avem si probleme cu multplayer-ul cu toate ca ne-a placut extrem de mult. Lag compensation-ul este acelasi si acelasi si acelasi din toate jocurile de pana acum, iar jucatorul care este gazda unui lobby va avea tot timpul avantajul intr-un schimb de focuri. Activision au promis servere dedicate pentru PC, dar sinceri sa fim dorim sa o vedem si pe asta nu doar s-o auzim. Pe langa asta, cu toate ca avem cam tot ceea ce ne interesaza in meniu, un tab din care sa ne alegem ping-ul nu exista, fiind necesarea gasirea MP_Configu-ului si editarea acestuia, ping-ul maxim acceptat de joc default fiind 800. Acum intrebam si noi: ce om normal ar intra intr-un lobby, mai ales intr-un shooter, cu ping 800?! Trecand peste acest neajuns, Zon@ ii acorda lui Advanced Warfare un 9 pentru multiplayer si trecem la grafica si sunet.

Grafic, Call of Duty Advanced Warfare incepe sa se apropie incet, incet de Crysis 3. Asta cel putin in timpul secventelor cinematice. Jocul este extrem de bine detaliat, cu niste peisaje menite sa iti taie respiratia, iar modelarea nivelelor probabil ca a fost un punct forte in dezvoltare, bagam noi de seama. Sigur, sunt eternele coridoare in care alergi si impusti tot ce misca, dar pe langa acestea ai si cateva momente in care jocul arata senzational. Secventele introductive sunt aproape reale, si cineva de langa mine, a crezut ca ma uit la un film, nu ca ma joc. De fapt, puteti vedea si voi despre ce este vorba. Spacey este extrem de bine realizat si el, atentia la fiecare fir de par sau expresie faciala fiind vizibila. Din nefericire, un lucru l-au ratat. Ochii personajelor, mai ales cei ai lui Mitchell par sa fie un pic cam prea de desene animate japoneze. Sigur, poate omul asa arata, mi-am zis initial, dar am observat aceasta problema la mai toate personajele. Imi este greu sa cred ca peste doar 40 de ani oamenii vor semana cu niste broaste, dar fie ca ei. Nici calitatea texturilor nu este rea. Bine, raportat la seria CoD, dar este un salt urias inainte fata de Ghosts, care avea toate texturile spalacite si parca pictate in acuarela.Totusi, aici parca inamicii reactioneaza un pic mai realist la impactul unui glont, apa sau ploaia par apa sau ploaie, iar miscarile nu mai sunt atat de robotice, cu toate ca discutam despre oameni imbracti in exo-schelete.  Toate astea fac jocul sa straluceasca la capitolul grafica si este impresionant ce au reusit sa faca Sledge Hammer Games cu un motor care la baza este un Quake Engine. In concluzie, Call of Duty Advanced Warfare este un joc care arata extrem de bine.

Sunetul pe de alta parte… ei bine, nu este chiar atat de impresionant pe cat mi-as fi dorit. Este de departe cel mai dezamagitor joc din serie la acest capitol. Cu exceptia lui Spacey care ofera o prestatie memorabila, actorii vocali sunt un pic cam prea plictisiti si neatinsi de situatie, iar coloana sonora este un mieunat subtire in surdina comparabil pana si cu Ghosts, care avea ceva melodii epice. Iar sunetul in joc, si aici ne referim la zgomotul pasilor si al armelor lasa mult de dorit. Nu doar odata nu am auzit pasii inamicilor pentru ca zgomotul unei arme cu amortizor era mult mai puternic decat cel al pasilor. Inteleg nevoia de realism, dar aici a fost dusa un pic cam prea departe, seria CoD bazandu-se si pe un mod de a detecta inamicii cu ajutorul sunetului. Dezamagitor, pe putin spus! Pentru grafica si sunet un 8, si trecem la concluzie.

Cu toate ca nota noastra finala este 8.5, nu putem decat sa recomandam acest joc fanilor Call of Duty. Si facem asta cu constiinta impacata. Este diferit, dar acel gen de diferit care te face sa il joci si sa te simti bine. Jocurile de multiplayer sunt indeajuns de variate incat sa nu te bazezi doar pe aptitudinile tale de jucator pentru a castiga un meci. Exista elementul surpriza, EXO-uri si multe altele care sa iti puna bete in roate. Este primul joc de la Black Ops 2 care este bine gandit si pus cap la cap, pentru a oferi o experienta placuta. Noile moduri de joc in multiplayer sunt si ele un plus bine venit, adaugand un strat nou de vopsea seriei. Concluzie, daca esti fan CoD, Advanced Warfare merita achizitia!

comments
 
Leave a reply »

 

Leave a Response