1 comment

Netflix Luke Cage Review sau motivul pentru care CBS si Warner Bros. au probleme grave NO SPOILERS

by on 14/10/2016

Netflix se pare ca urmeaza sa monopolizeze universul televizat Marvel, succesul inregistrat de Daredevil si Jessica Jones fiind de necontestat, cu toate ca ambele seriale au reusit sa calce pe degete extremistii gata sa fie ofensati de aproape orice.

Acest lucru s-a intamplat si la Luke Cage, ideea de baza de la care pleaca intregul narativ al serialului fiind transformata intr-o modalitate prin care un grup politic isi ridica la fileu ideile. Dar, pana la urma, asta e la ei, acolo, in America, in timp ce la noi, aici, in tarisoara asta amarata si mioritica, discutam despre alte trairi. Asa ca am ales sa nu discut despre controversele in care a fost implicat filmul, judecand, evident, creatia celor de la Netflix dupa meritele sale vizuale, auditive, actoricesti si scenaristice. mike-colter-luke-cage

Personajul principal, Luke Cage, jucat senzational, as putea spune, de catre Mike Colter este unul dintre cele mai interesante realizari ale celor de la Marvel. Luke a aparut initial sub numele de PowerMan, iar intreaga sa smecherie, care se pare ca a dainuit peste ani, este ca pielea lui este aproape indestructibila folosind metode conventionale – arme, explozii, cladiri, un munte, ca tot omul si el, precum si faptul ca este extrem de puternic, fiind capabil sa ridice pana la 5 tone. Luke Cage are o poveste interesanta, aceasta fiind reprodusa bine, dar nu atat de atent pe cat mi-ar fi placut sa o vad portretizata, ba chiar facand misto si de vechiul costum al lui Cage din Silver Age, reprodus pana la tiara pe care o purta pe cap. luke-cage

Pana si personalitatea si micile sale expresii si-au facut loc in vocabularul acestuia, Luke fiind un erou destul de complex in acest serial, originile sale fiind respectate, dar totusi adaptate pentru micul ecran. Nu de alta, dar este cam greu sa ii explici unui public destul de casual faptul ca, in universul Marvel, Mephisto este egal cu Diavolul si s-a bagat de mai multe ori in vietile eroilor. Iar asta este doar una dintre ciudateniile Marvel, care aici, slava domnului, nu permiaza. horrorcomic658-642x362

Intreaga naratiune este extrem de bine structurata, iar ideea ca Luke Cage este un erou este dezmintita de la bun inceput. Discutam de un fel de Punisher care nu ucide decat daca este imperativ necesar, dar si atunci il mustreaza constiinta. In acest serial, Luke are conflicte interioare, se framanta pentru fiecare actiune si isi chestioneaza reactiile, indoindu-se de sine insusi doua treimi din serial. Pe de alta parte, cand ii vine mintea la cap… 3256858-lukecage

Luke Cage nu este un serial pentru cei care nu cunosc substraturile culturii afro-americane, fiind plin de extrem de mult jargon, expresii uzuale gasite in general in ghetourile din Harlem si alte subtilitati. Bine, este un punct de plecare pentru a intelege cateva dintre acestea, fiind o idee buna sa stai cu telefonul sau tableta langa tine si sa cauti termenii pe care nu ii intelegi, dar sunt unele care pur si simplu se pierd in traduceri sau adaptari. Nu se ingroapa in folclorul creat in jurul Harlem-ului, il adopta si il adapteaza intr-o forma televizata de geniu. The Wire a reusit sa mai captureze „strada” in asemenea maniera, precum si cateva dintre filmele lui Spike Lee si, evident, Luke Cage. Bine, nu dezmintim restul filmelor de geniu, doar discutam despre portretizarea in sine a unei locatii, mai ales a uneia precum Harlem, care are o istorie extrem de bogata. Din acest punct de vedere, cred ca Luke Cage face cinste atat Harlemului, dar si problemelor pe care multi locuitori le infrunta, fiind usor dramatizat pentru a avea acel impact emotional.

Revenind la Luke, personajul principal, pot spune cu mana pe inima ca nu am simtit nici macar o secunda ca vad orice alt personaj pe ecran decat pe Luke Cage. Prestatia lui Mike Colter este extrem de buna, cu toate ca usor rigida uneori, unele scene fiind usor cam … inclestate, sa zicem, dar, chiar si asa, portretizeaza acel Luke Cage 616 intr-o maniera senzationala. Are atitudinea lui Shaft, personaj dupa care a fost si pseudo-modelat si inspirat, puterea lui Colossus din X-Men, un factor de regenerare comparativ cu cel al lui Sabertooth si, evident, pielea aproape indestructibila. Se mai adauga, din oficiu, si faptul ca nu ii place cafeaua, desi invita la cafea destul de multe protagoniste feminine, iar cu unele are chiar succes. luke-cage-trailer-breakdown-6-pic

In fine, sarind peste libidoul crescut al lui Cage, o alta trasatura de caracter transferata din benzile desenate, evolutia personajului este extrem de placut de urmarit. Serialul nu sare din prima sa iti arunce in nas o poveste de origini sumara, pastrand formula Daredevil, privitorul fiind, incet, incet, introdus in lumea din jurul lui Cage, in comunitatea din care face parte, in tumultul strazilor si, evident, in povestea acestuia. Evolutia personajului este surprinzatoare, plecand de la un individ destul de rigid in comportament in Jessica Jones, si ajungand la o persoana cu care te-ai putea indentifica, Cage fiind, in esenta, umanizat si portretizat ca un om normal, care, intamplator, are super puteri.

Arcul narativ este interesant, fara sa poti indentifica cu exactitate care este baiatul rau principal, serialul aruncand undeva pe la jumatate totul pe geam cand vine vorba de poveste, rasturnand intreaga situatie, cu toate ca scenariul te avertizeaza cu doar cateva episoade inainte ca urmeaza sa se intample asta, in esenta, tinand pe marginea canapelei privitorul.

Este o modalitate destul de interesanta de a spune o poveste, totusi, simt ca se poticneste in micile detaliile pe care ar trebui sa nu le uite cand vine vorba de Luke Cage! Sigur, este un personaj adaptat pentru un public modern, dar sunt elemente care se puteau reproduce pe micul ecran fara probleme. Bine, pe de alta parte, trebuie sa recunosc ca, inainte sa vad serialul, am cam pus mana si am citit cele mai bune povesti ale lui Cage din comics, astfel fiindu-mi mult mai usor sa indentific unde au dat cu bata in balta producatorii serialului. Pentru cei interesati, Collider au realizat un top 10 pe care il pot recomanda cu mare caldura, avand in vedere ca are cele mai bune aparitii ale lui Cage in comics.

Un lucru a reusit sa ma scoata din sarite in Jessica Jones, si anume faptul ca regizorul nu a reusit sa se decida cat de puternic este, cu adevarat, Cage. In serialul mai sus amintit, super puterile acestuia variau de la scena la scena, aici reusind sa mentina un base line, decizandu-se intr-un final cat de puternic este, cam cum trebuie sa se comporte si, mai ales, portretizand forta de care Cage da dovada intr-o maniera credibila. Exista o scena, la un moment dat, in care Cage se rade, moment in care reusesc sa inglobeze perfect esenta personajului si lupta zilnica pe care acesta o duce, fiind nevoit sa fie foarte atent cata presiune aplica pe un obiect, de frica sa nu il strice.jessica-jones-luke-cage

In concluzie, personajul Luke Cage a fost adaptat extrem de atent de Netflix in acest serial, reusind sa trateze peronajul cu respect, admiratie si, mai ales, sa isi aduca aminte ca intreaga idee pe care se bazeaza personajul este ca acesta este un Super Erou de inchiriat. O idee cu care se cocheteaza pe parcursul serialului, dar tind sa cred ca va fi realizata de-a-ntregul in viitorul sezon. Cert este ca mai avem pana o sa vedem un team-up PowerMan si Iron Fist! a-man-of-power-the-rise-of-marvel-s-luke-cage-709579

Totusi, Cage nu este singur in acest serial. Suita de personaje prezentate si portretizate intr-o maniera unica face ca lumea sa evolueze in jurul lui Cage intr-un mod natural. Cottonmouth, Black Mariah, Diamondback, intreaga galerie de raufacatori cu care se infrunta Cage este delicioasa. O reinterpretare de zile mari a unor personaje care, altminteri, s-ar fi pierdut in rastimpuri, pentru ca, sa fim sinceri, Luke Cage, cel putin dupa anii ’90, nu prea a primit cele mai bune arcuri narative, aceasta renastere si reinventare fiind necesara. De ce? Cage putea sa ajunga, la fel de bine, in cosul de discounturi, asa cum a fost cazul cu multe alte caractere create intre anii ’60 si ’70.

Aceasta a fost o perioada propice si pentru super-raufacatori, multe dintre personajele negative legendare ale celor de la Marvel avandu-si radacini in Silver Age. Aici, Netflix nu a dat dovada de stangacia celor de la CW, asta ca sa nu discutam despre ce a reusit sa incropeasca ABC folosind o maimuta bolnava, doua scobitori si o ciunga cu Supergirl. Personajele negative, in cazul serialului Luke Cage, sunt multi-fatetate, adaptand credibil ceea ce in anii ’50 sau ’60 se explica, pur si simplu, prin: „…pentru-ca-radiatii”. Shades nu este un fel de mini Cyclops, DiamondBack este mult mai tehnologizat, nefiind doar un street level thug cu super puteri. Cat despre Cottonmouth si Black Mariah, cei doi antagonisti, cu toate ca sunt foarte apropiati in motivatii, ambii dorind putere, au dezvoltari total diferite, transformarea lui Mariah fiind una extrem de interesant de urmarit. mahershala-ali-and-alfre-woodard-in-luke-cage-season-1-netflix

Dinamica dintre cei doi ofera o savoare unica scenelor in care acestia sunt prezenti. Dialogul curge usor si nu iti dai seama cand s-a terminat scena. Au o chimie senzationala pe sticla, lucru care mi-a placut nespus, reusind sa ma convinga de faptul ca Cottonmouth si Mariah joaca la un alt nivel cand vine vorba de influenta sau strada. Asta ca sa nu mai discut de iconografia folosita in serial, care complementeaza scenele, oferind acel spatiu tridimensional placut, pe care l-am intalnit doar in seriile celor de la Netflix, acesta reusind sa pronunte anumite accente, sa le arunce in ochii privitorului si sa nu deranjeze, in acelasi timp. luke-cage-cornell-stokes

Shades trebuie si el amintit, Theo Rossi, pe care multi il cunoasteti din Sons of Anarchy,  in rolul lui Juice, facandu-si temele cand vine vorba de personajul pe care il protretizeaza. Shades este unul dintre cei mai cunoscuti baieti rai contra carora lupta Cage, alaturi de majoritatea personajelor portretizate in serial. Sigur, aici inca nu are super puteri, atat el, precum si alti cativa eroi negativi, optandu-se sa se ancoreze rigid in realitate naratiunea, totul fiind explicat prin tehnologie, stridii si alte elemente tipice benzilor desenate. Este in linie cu MCU (Marvel Cinematic Universe), dar sunt tare curios cum o sa explice abilitatile lui Iron Fist in acest caz, care sunt mai mult mistice decat tehnologice. Dar, daca luam in calcul Doctor Strange, care este dupa colt, s-ar putea sa fie o logica in spatele programului de lansari.

Revenind la „suporting cast”, avem doua feluri de oameni in acest serial. Iar aici se afla si una dintre problemele scenariului. Personajele negative le poti mirosi cale de o posta, asta cu o singura exceptie, dar si aia era cam telegrafiata, unul dintre baietii rai fiind dezvaluit cand te astepti mai putin. Acelasi lucru se intampla si cu cele pozitive, fiind trasata o linie imaginara care spune tu esti baiat bun si numai asta o sa faci, fara sa te indoiesti de ceea ce faci, pe cand personajele negative sunt „za bad guy” si doar „za bad guy”.pm-legacy

Se putea diversifica putin situatia, cu toate ca fiecare personaj in parte este foarte atent structurat si prezentat pe ecran. Avem motivatii personale, de grup, incidentale, exact ca in viata reala, iar asta ajuta foarte mult la dezvoltarea personajului. Dar, daca ii oferi doar o singura fateta morala, risti sa il limitezi doar la un singur set de concepții, ceea ce nu prea se transpune atat de bine pe ecran, facand, in unele momente, personajele unidimensionale.

Asta este una dintre lacunele majore ale serialului. Nu exista indoiala, un pic de suspans, ceva care sa iti dea senzatia ca exista o sansa pentru cei rai. Nu… Sunt atat de rai incat iti vine sa ii strangi de gat. Sunt baieti rai stilati si inteligenti, nu neg asta, dar parca o latura mai umana nu ar strica. Cu exceptia lui Black Mariah, care chiar a reusit sa ma impresioneze, atat prin prestatia lui Alfre Woodard, care pot spune ca este jos palaria, osciland intre o Elena Udrea si o Nikita din Romana tot show-ul, restul personajelor ramanand ancorate adanc in ceea ce inseamna thug life-ul de Harlem si in arhetipul personajului negativ.woodard_1dd

O alta prezenta interesanta si in egala masura surprinzatoare este cea a lui Misty Knight in serial, un personaj de culoare extrem de complex, care in serial este adaptat intr-o maniera unica. Ii sunt explorate originile in serial îndeaproape, rusind sa redea pe sticla ceea ce pot numi o Misty Knight autentica. Prestatia lui Simone Missick este de geniu, curprinzand subtilitati ale personajului din benzile desenate, fara sa compromita setul de valori pe care acest personaj il are.

M-am temut ca o sa o transforme intr-un personaj unidemnsional si din fericire nu a fost cazul. Aportul la poveste si prestatia sunt de necontestat, dominand fiecare scena in care apare si reusind sa se impuna ca o super eroina in devenire in ochii privitorului. Emana autoritate si tarie de caracter, dar asta nu o face un super erou, Misty este la fel de umana ca orice alt personaj din film, fiind suspusa la abuzuri psihologice, cat si fizice. Un alt lucru care mi-a atras atentia este faptul ca Misty nu este scrisa ca o femeie de culoare, sau ca o femeie in general, accentul pricand mai mult pe latura umana, fiind un membru important al ansamblului de actori si totodată un personaj interesant, fara sa se sublinieze la fiecare 10 min ca este o femeie de culoare, care printre altele este si politist.

Scenariul se detaseaza de tertipurile uzuale de prezentare ale personajelor, iar pentru asta nu putem decat sa ii salutam pe producatorii. Nu cade in oala cu zoie precum alte seriale, reusind intr-un final sa prezinte o poveste cursiva si bine structurata, care spre final devine din ce in ce mai nebunoasca. Te tine pe marginea scaunului uneori, cu toata ca uita sa livreze acel „punch line” in unele cazuri. Nu putem cere perfectiunea, dar daca aceasta linie este pastrata, Netflix au toate sansele sa depaseasca in popularitate majoritatea show-urilor cu super eroi din acest moment, daca nu a facut asta deja, DareDevil fiind doar inceputul, iar team-up-ul IronFist, Luke Cage, Jessica Jones cel mai probabil reprezentand Avenger-ul celor de la Netflix.

Un alt lucru care reuseste sa atraga atentia este coloana sonora. Aici avem o coloana sonora care se scurge pe sub actiune pieperand si condimentand atmosfera. Cu o singura diferenta notabila, artistii, de cele mai multe ori, isi interpreteaza live propiile melodii, aceasta fiind punctul central de atractie, actorii fiind protagonisti fara voie intr-un mini-videoclip.

De fapt, multe dintre aceste momente sunt filmate in unghiuri joase, atent studiate, lumini difuze si accente sumbre, tocmai pentru a invoca puterea. Omagiaza cu eleganta filme care au folosit asemenea cadre precum Full Metal Jacket al lui Kubrick sau The Untouchables al lui De Palma. Pe de alta parte, secventele in care exista un artist muzical aduc mai mult cu un videoclip, cu care  se sublinieaza atent un anumit aspect, dar care si invoca fie putere, tristete, fericire, tranzitie si tot asa. Fiecare melodie are un mesaj ascuns in fundal si complementeaza perfect intreg serialul. Ba mai mult, reuseste sa ofere o perspectiva diferita, putand sa compari Luke Cage, cel putin in unele instante din punct de vedere al compozitiei vizuale cu Peaky Blinders. Marginal, asemanari sunt acolo, dar nu atat de vizibile, fiind necesar un pic de studiu atent pentru a vedea cam de unde s-au inspirat Netflix.

Imaginea este impecabila, sunetul este mult preste asteptarile mele si mai mult decat atat, Cage este un personaj pe care Netflix il putea gresi grav. Cage nu este un personaj usor de portretizat, iar prestatia din Jessica Jones nu a reusit sa ma convinga atat de mult. Totusi, aici, intr-un cadru mult mai aerisit, Luke straluceste. Si nu doar el. Tot ansamblul este o capodopera pe care daca Netflix o transforma intr-un film sau o mini serie, s-ar putea sa ii ajute si zguduie in acelasi timp pe Marvel.

Calitatea este net superioara fata de CW, atat din punct de vedere al povestii sau al imaginii, dar si a atmosferei impregnate in subconstientul privitorului. S-a muncit foarte mult la acest serial, nu este de mirare ca l-am laudat atat, iar certitudinea mea este ca The Defenders o sa fie unul dintre acele seriale pe care fanii benzilor desenate o sa il devoreze minut cu minut. Netflix este inca la inceput, tineti cont si de acest lucru, iar armele de mare tonaj inca nu au iesit din depozit. Stati cu ochii pe Netflix si daca nu ai facut asta pana acum…