0 comments

Prezentare – Elder Scrolls Online Beta

by on 23/02/2014
 

Atunci cand amintim de jocuri precum Morowind sau Oblivion, multi se duc cu mintea la aventuri magice si o lume plina ochi de intrigi si personaje memorabile. Skyrim a primit de la noi titlul de cel mai bun joc al anului in anul aparitei, si pe buna dreptate, singurul lucru pe care il mai doream de la serie, fiind o componenta multiplayer in care sa iti masori muschii virtuali cu alti jucatori. Teoretic Skyrim a avut asa ceva, dar nu oficial, asta pana anul trecut cand a fost anuntat Elder Scrolls Online, joc care tocmai a intrat in stadiul Closed Beta, in care si emisiunea noastra a fost invitata. Motiv pentru care avem o avampremiera detaliata a jocului si la ceea ce puteti sa va asteptati de la acesta lume intortocheata.

Jocul incepe in anul 582 al celei de-a doua ere din Tamriel, iar personajul tau, similar cu cel din Amalur, este cam mort in primele cateva momente ale jocului. Bine, nu chiar tapan, cat sclav al unuia dintre printii Dedrici, Mo-lag Bal, reusind intr-un final sa scapi din temnita acestuia, croindu-ti drum catre Tamriel, unde urmeaza sa te alaturi rezistentei, incercand sa scapi lumea de o distrugere iminenta. De ce atatea detalii, nume si date? Ei bine, jocul foloseste intreaga istorie a seriei Elder Scroll pentru a relata o aventura senzationnala. Din punnct de vedere al imersiunii, Elder Scrolls Online este singurul MMO care ar putea rivaliza ca poveste cu World of Warcraft. Personajele sunt conturate bine, putand astfel sa te poti indentifici cu ele, motivatiile sunt clare, cam toti avend o poveste de fundal si o istorisire gata de a fi impartasita cu tine, dezvoltand astfel naratiunea. Mai mult decat atat, lumea care te inconjoara pare sa fie vie, sa reactioneze la actiunile tale, avand un dinamism aparte. Totusi, pana sa ajungi sa explorezi lumea, trebuie sa iti alegi personajul nu? Moment in care realizezi ca ESO nu prea incearca sa redefineasca modul in care faci asta. Practic totul se rezuma la metodele standard de creatie a personajului, precum inaltime, rasa, cuuloare, clasa… nimic iesit din comun. Exista noua rase in joc pe care le poti selecta si patru clase, cu o a zecea clasa disponibila doar celor care au editia speciala a jocului. In functie de rasa aleasa ai ca si in jocurile precedente anumite bonusuri, tot rasa determinand si locatia de inceput si felul in care povestea urmeaza sa se desfasoare naratiunea pentru avantarul tau in joc. Din pacate, toate aspectele povestii nu sunt disponibile unei singure rase, astfel jucatorul fiind nevoit sa isi creeze doua sau mai multe personaje pentru a intelege toate itele incurcate din Tamriel. Asta pentru ca, Mo-Lag Bal nu reprezinta singura poveste pe care ESO o arunca in joc, amintind de ce am spus mai devreme. Sa nu uitam ca pe langa acesta mai exista si alti Printi Deidrici, alte factiuni si alte personaje, toate formand questuri si sub-questuri, care au prostul obicei sa se ramifice pe zeci de ore de joc, jucatorul pana la finalul unui quest fiind de-a dreptul saturat cu informatie. Nu este neaparat un lucru rau, mai ales ca toata naratiunea si dialogul este prezentat vocal, fiind folosite nume mari de la Hollywood, precum Malcom Mcdowell, dar trebuie sa fi atent la ceea ce se intampla pe monitorul tau permanent.  Ai intors capul o secunda, ai pierdut o particica inportanta de informatie, care probabil te-ar putea ajuta cu alta ocazie. In concluzie, Elder Scroll Online, musteste de folclor si personalitate, oferind jucatorului din punct de vedere narativ o lume in care sa se afunde si sa doreasca sa o cunoasca, fiind putine dezamagiri la acest capitol.

Pentru cine se astepta la un gameplay intortochiat si extrem de similar cu cel din World of Warcraft, urmatoarea veste va fi destul de dezamagitoare. Elder Scrolls Online opteaza pentru un aspect minimalist, folosind un numar limitat de icoane la baza ecranului cu care sa interactionezi in timpul luptei, indepartandu-se acel neajuns etern, in care trebuia sa pui Action Bar, peste Action Bar, doar pentru a avea toate skilurile pe ecran. In mare parte acest lucru se datoreaza faptului ca jocul este disponibil si pe console, iar nu numar prea mare de skiluri l-ar fi facut imposibil de jucat pe un PS4 de exemplu. Lupta poate fi controlata din doua puncte. First Persson si 3rd Persson, fiind camere fixe, lasandu-se la discretia jucatorului cum vrea sa experimenteze lupta. Din punctul meu de vedere, ambele perspective sunt bine alese, atat cand scoti sabia si te duci gramada peste inamici, dar si cand iei un arc in brate si optezi sa fii mai „ascuns”. Si pentru ca tot am ajuns la arcasi, aici lururile sunt cam dezmagitoare. Un mouse stanga scurt, da drumul la o sageata, tii apasat mouse stanga, atunci sageata ta va avea parte de ceva forta si mai mult damage. Din nefericire, skill shoot-urile, atunci cand trebuie sa ochesti cu atentie, nu mai sunt o problema, jocul optand pentru un sistem uzual in lumea MMO-urilor, ce diteaza ca: atata timp cat inamicul este conturat cu rosu, sageata, arma sau vraja ta isi va gasii tinta, fiind un minus notabil, mai ales pentru un joc care ofera atat de putine abilitati. Mouse dreapta este dedicat apararii, mecanica fiind in mare parte pe aceasi linie. Ti apasat pe buton, blochezi sustinut, apesi scurt si parezi la momentul potrivit, iti poti ametii oponentul. De aici poti sa faci uz de abilitatile tale sau de un super move, poate chiar sa bei o potiune, totul fiind dictat de circumstante

Progresia personajelor este si ea similara cu cea din universul Elder Scrolls, aceasta dictand ca trebuie sa folosesti o arma sau o armura pentru a capata puncte de experienta pentru aceasta. Astfel, cu cat folosesti mai mult, sa zicem arcul, cu atat mai mult damage si mai eficient este. Acelasi lucru se aplica la toate skillurile din joc. Cu cat le folosesti mai mult, cu atat mai multe stricaciuni sau capabilitati defensive ai la dispozitie. Progresia abilitatilor totusi sufera ceva schimbari la nivelul patru, unde trebuie sa alegi una din cele doua optiuni disponibile, aceasta fiind permanenta si definind personajul tau. Sigur, exista posibilitatea ca un alt jucator sa aleaga acelasi build ca si tine, dar pana la urma ai impresia ca acel personaj iti apartine si l-ai editat asa cum tu ai crezut de cuviinta, cel mai important lucru daca ma intrebati pe mine. Punctele de abilitate le primesti la finalul unui dungeon sau odata ce ai terminat un quest, dar si gasind prin nivel SkySHard-uri. Luptele nu sunt nici prea lungi, nici prea scurte, actiunea fiind rapida si destul de bine punctata, astfel, daca te-ai apucat sa explorezi pe unde nu trebuie, asa cum a facut subsemnatul, o sa iti dai seama relativ repede daca esti instare sa omori un mob sau nu. Nici macar bossi nu ofera prea multa bataie de cap, cel putin in acest punct al jocului, dar probabil ca pe parcurs, inamicii, in special Raid Mobii, vor devenii din ce in ce mai puuternici, fiind mai greu de doborat.

Gameplay-ul, cu toate ca limitat la 5 skiluri si doua butoane pentru potiuni, este extrem de simplificat, interfata fiind curata, astfel totul aratand muult mai …curat ma putea spune. Inamicii sunt destul de intelgienti, dar nu intratat cat sa prezinte o provocare majora, existand tot timpul situatii in care sa te poti furisa in spatele lor pentru un cutit in spinare, dovedind ca se poate si simplu si distractiv. Motiv pentru care nu il mustram prea tare din punct de vedere al mecanicilor de joc, ci din punct de vedere al compozitei. Gameplay-ul se bazeaza foarte mult pe latura narativa, mai putin pe explorare si rute alternative, lucruri care au consacrat seria Elder Scrolls, care, din nefericire, nu se ragasesc aici. Mai mult, simtul de inplinire atunci cand termini un quest este absent, mut, fara o motivatie anume, fericirea ca ai doborat cel mai mare print sau ai distrus o poarta Oblivion, fiind practic gatuit de un alt quest alternativ care vine sa sufoce actiunea. Ca si la poveste, totul se desfasoara mult, mult prea repde. Un pic mai aierisit ar fi fost mai bine.

Vizual, ESO nu rupe barierele grafice, fiind un joc care arata bine, mai ales pentru un MMO, dar comparativ cu un Skyrim modat arata ca de acum 5 ani. Asta nu inseamna ca nu iti ofera ceva de experimentat din punct de vedere vizual. Lumea este bine prelucrata, extrem de bine prezentata si mai ales memorabila. De la caverne pana la spatii deschise, jocuul utilizeaza stralucit lumina si intunericul, melanjul dintre cele doua fiind un plus ce merita amintit. Arhitecutra de nivel, atat in orase, dar si in afara acestora merita si ea laude, avand o personalitate aparte, nu de multe ori gasindu-ma in situatia in care sa incerc sa gasesc un analog intr-un film sau alt joc, fiindu-mi imposibil sa indentific unul, dovada ca exista totusi si o urma de originalitate in acest titlu. Este foarte posibil ca moderii de care aminteam mai devreme sa mestereasa la joc, cel putin din punct de vedere grafic, iar daca producatorul ZeniMax permite asta, ar putea constituii intr-un joc care sa iti ofere ceva interetare creativa, tie, jucatorului.  Momentan nu se aude nimic despre un deveelopment kit, dar cine stie… poatee in viitor Bethesda vor lua drumul celor de la Valve… sau cel putin putem spera.

In concluzie, directia in care ESO se indreapta este una buna, cu cateva exceptii. In afara lui World of Warcraft, in acest moment nu exista un rival pe piata de MMO-uri cu subscriptie lunara. Incercari au mai fost in trecut, iar toate au trecut mai devreme sau mai tarziu la modelul free to play. Speram ca ESO sa fie exceptia de la regula, dar din pacate, lumea, atat cat am experimentat din ea, pare sa fie usor limitata, dar nu lipsita de personalitate. Este foarte posibil ca dupa un an de la lansare jocul sa devina free to play, iar faptul ca o rasa este rezervata celor care au facut precomanda la editia limitata a jocului, este iara un minus notabil. Dar, daca ZeniMax lasa comunitatea sa dezvolte si filtreaza atent continutul produs de acestia, este foarte posibil ca acest joc sa devina un succes colosal. Ramane sa vedem. Speram ca multe din predictiile noastre sa fie daramate in aprilie, atunci cand jocul urmeaza sa se lansaze.

Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

Leave a Response