0 comments

Review Sony Alpha A7R II – 42MP adevarati!

by on 20/06/2016
 

Sony Alpha A7R II a sosit in teste, desi acesta a aparut in urma cu ceva timp. Noua camera de la Sony aduce o serie de imbunatatiri considerabile acestei game, dar oare sunt suficiente pentru a face fata in conditii de utilizare profesionale?

Noi folosim Sony A7s inca de la aparitie, iar aceasta camera mirror-less full frame si-a arata puterea in conditii de luminozitate foarte scazuta. Desi camera are cateva probleme de cromatica, noi ne-am facut treaba cu brio.

Sony A7R II este un posibil concurent care sa se alature camerei actuale, A7S, dar oare chiar merita?
Sony Alpha A7R II - Senzorul Full Frame 2

Sony Alpha A7R II are un senzor full frame de 42MP, cu stabilizare integrata pe 5 axe si auto-focus hibrid in 399 de puncte Phase Detection. Camera poate de asemenea sa filmeze 4K direct pe card, acesta fiind unul din punctele de interes pentru noi, si probabil si pentru altii, mai ales ca aceasta functie lipseste de pe A7S, si suntem nevoiti sa folosim un recorder extern.

Corpul lui A7R 2 este asemanator cu modelul precedent, dar cu cateva schimbari.

Sony Alpha A7R II 15

Acum avem parte de un senzor full frame BSI CMOS, care teoretic produce imagini mai luminoase cu zgomot redus, iar alta schimbare este focalizarea rapida.

Corpul este constituit din aliaj de magneziu, etansat perfect si rezistent la umezeala, praf si picaturile de apa – asadar o camera cu care puteti realiza continut indiferent de vremea de afara.

Butoanele au un aranjament diferit in comparatie cu A7S, la prima utilizare fiind putin deranjant si greu de intuit, dar dupa cateva zile ne-am prins cum sta treaba. Capabilitatile video sunt practic secundare la aceasta camera, ea fiind orientata mai mult catre partea foto, datorita celor 42MP.

Ne bucuram ca in meniu regasim modul Super 35 care ne permite sa extindem capacitatea de zoom a oricarui obiectiv, aceasta functie lipsind din A7S.

Cand filmam cu modul Super 35 activat la rezolutie 4K, camera realizeaza over-sampling, iar acesta este practic un avantaj care reduce efectul de moire. Efectul de moire este prezent datorita lipsei filtrului low pass, dar lipsa acestui filtru ne asigura o imagine mai clara, cu sharpness mai bun pe obiectele indepartate.

Rezolutia totala a senzorului este de 7952×5304 pixeli, asadar se pot face printuri mari de 50×75 la o calitate buna.

In interior mai regasim un procesor de generatie noua Sony Bionz X, 512MB RAM DDR3 produsa de Hynix, un procesor Micron care se ocupa de procesarea imaginilor RAW pe 14 biti, si inca un procesor Fujitsu ARM pe 32 biti.

Sensibilitatea ISO este de la 100 pana la 25600 sau extinsa de la 50 pana la 102400. Balansul de alb are la dispozitie zece presetari sau optiunea selectare manuala. Cu ajutorul stabilizarii optice pe 5 axe se pot realiza fotografii la 4.5 diafragme, conform standardului CIPA.

Ca optiuni de focalizare avem la dispozitie Contrast Detect, Phase Detect, Multi Area, Center, Selective single point, Single, Continous, Face Detection sau Live View.

In partea frontala a camerei se regaseste si o lampa care ajuta la focalizare in conditii de lumina scazuta.

Sony Alpha A7R II 03

Montura este de tip Sony E Mount, o montura destul de noua, dezavantajul fiind numarul limitat de obiective la dispozitie in comparatie cu Canon sau Nikon, dar cu timpul colectia de obiective pe aceasta montura cu siguranta va creste.

Sony Alpha A7R II - Senzorul Full Frame

Pe spate avem la dispozitie un ecran de 3 inch cu rezolutie de 1.2 milioane de puncte, care din pacate – ca si in cazul lui A7S – nu este grozav.

Vizorul optic electronic are o rezolutie de 2.3 milioane de puncte – putem spune ca este satisfacator, urmele de lag fiind foarte mici, dar in anumite conditii de iluminare acesta are flicker – o problema des intalnita la astfel de vizoare electronice.

Ca si caracteristici foto, Sony Alpha A7R II ne pune la dispozitie o viteza a obturatorului de la 1/8000 pana la 30 secunde. Modurile disponibile sunt: Auto, Manual, Program, Aperture priority si Shutter priority.

Ca scene putem selecta Portrait, Landscape, Macro, Sport Action, Sunset, Night scene, Night portrait, Anti Motion Blur si Hand-held Twilight. Aparatul nu beneficieaza de blitz integrat, dar puteti atasa unul prin hot shoe.

Ca si drive mode avem la dispozitie SIngle, Continous, Self-timer, Bracketing, White Balance Bracketing si Dynamic Range Optimization Bracketing.

Fotografiile in rafala se pot realiza cu o viteza maxima de 5 cadre pe secunda, desi ne asteptam la mai mult din partea acestui aparat, dar daca tinem cont ca o poza realizata in format RAW are aproximativ intre 40MB Compressed si 85MB in modul RAW Uncompressed, aparatul se descurca bine. Pe partea de fotografie este clar un competitor bun, mai ales pentru cei care cauta o camera de rezolutie mare, dar cu un corp mai mic decat al unui DSLR.

In modul foto, stabilizarea optica se descurca bine, noi am reusit sa obtinem o imagine clara la o expunere de 1/5 cu ISO 2000, am incercat si o expunere de 0.5s cu ISO 1000, dar din pacate aceasta nu este clara, dupa cum era de asteptat.

Expunerea de 1/5 este timpul maxim de expunere cu care va recomandam sa fotografiati fara un trepied. Calitatea pozelor la ISO ridicat este buna, o poza realizata la ISO 25600 fiind perfecta pentru printare. Exista desigur o pierdere in detalii, dar nu atat de mare, pozele realizate cu un ISO mai mare pot fi considerate neutilizate de unii fotografi.

La ISO 102400 culoarea rosie si zgomotul de imagine este predomninant, dar nu stim daca cineva ar folosi vreodata setarea ISO maxima a camerei.

Camera face o treaba buna in reducerea zgomotului de imagine pe fisierele JPEG, dar parca este putin cam agresiva, asadar am preferat fisierele RAW si pluginul Define 2 pentru reducerea zgomotului de imagine. Cine doreste poate folosi si optiunea care se regaseste in Photoshop sau Lightroom.

Diferenta intre ISO 50 – care este practic o extensie – si ISO 100 nu este vizibila la nivel de detaliu, dar va poate ajuta in cazul in care nu dispuneti de un filtru ND si doriti sa mai intunecati imaginea.

Ne-am si distrat putin cu obiectivul 24 – 240mm: am realizat o serie de 5 fotografii la distante focale diferite, dupa care am folosit optiunea de Photomerge din Photoshop.

Rezultatul a fost unul foarte amuzant, unde am reusit sa obtinem o poza de „doar” 263MP, iar daca ne chinuim putin putem ajunge si la 1000MP. Aceasta metoda de zoom stacking a fost implementata chiar si pe unele telefoane mobile pentru a obtine o rezolutie mai mare a pozelor, dar evident nu se compara cu o camera foto si un obiectiv care are un zoom optic.

Inca o metoda asemenatoare folosita pe anumite camere se numeste sensor shift, dar nu o consideram exceptionala in comparatie cu cea folosita prin zoom optic.

Acum sa trecem la parte de videografie, unde aparatul are la dispozitie o gama larga de rezolutii si formate.

Aparatul poate filma la o rezolutie de 3840×2160 pixeli cu 24/25/30 de cadre pe secunda, la rezolutia 1920×1080 pixeli acesta poate filma in format 60p/60i sau 24p, la rezolutia 1440×1080 pixeli acesta filmeaza cu 30 de cadre pe secunda, la fel si la rezolutia VGA.

Ne asteptam ca macar la rezolutia VGA sau HD aceasta sa poata filma cu minim 240 de cadre, dar din pacate nu avem aceasta optiune, cel mai probabil aparatul fiind limitat de partea software.

Ca si formate acesta suporta MPEG-4, AVCHD si XAVC S.

In partea stanga a aparatului regasim doua porturi jack de 3.5mm, unul pentru casti si altul pentru microfon, dar daca doriti XLR puteti cumpara optional un adaptor Sony XLR-K2M, pe care noi il folosim cu succes de multa vreme.

Sony Alpha A7R II 14

Ca si stocare putem utiliza carduri SD/SDHC/SDXC sau Memory Stick Duo/Pro Duo/Pro-HG Duo. Am utilizat cu succes un card Adata SDXC de 64GB care poate scrie cu o viteza de 85MB/s si poate citi cu 90MB/s – acesta a mers perfect la inregistrarea 4K25p cu 100Mb/s.

Sony Alpha A7R II 23

Restul conectivitatii este compusa dintr-o mufa USB 2.0, o mufa HDMI cu suport pentru output 4K necomprimat, WiFi b/g/n si NFC.

Bateria are 1020mAh si este certificata pentru 290 de poze. In timpul filmarii am observat cum bateria se consuma extrem de repede, aparatul consumand foarte mult curent.

Am folosit aparatul pentru filmare inclusiv a doua evenimente, fameLAB si ComicCon, o baterie terminandu-se in aproximativ 25 de minute. Senzorul Full Frame ofera o calitate excelenta atat in utilizarea foto cat si la utilizarea video, acesta fiind mult mai luminos in comparatie cu cele APS-C. Desi ofera o rezolutie de filmare 4K, aparatul nu este dedicat tocmai pentru filmare, asa cum este in cazul lui A7S sau A7S II. Desi A7S nu filmeaza 4K intern, pe card, acesta face downsampling de la 4K la 1080p, rezultatul fiind unul foarte impresionant, imaginea avand un sharpness foarte bun, asadar mai multe detalii.

In schimb Sony Alpha A7R 2 ne ofera o flexibilitate mai mare – chiar daca nu exportam 4K, filmarea la aceasta rezultie ne ofera o flexibilitate mult mai mare la editare. Ne bucura faptul ca A7R 2 a pastrat optiunea de APS-C Super 35. In utilizarea zilnica noi folosim destul de des aceasta optiune, astfel putem extinde utilitatea unui obiectiv.

Am folosit aceasta optiune chiar si cu obiectivul primit pentru testare, un Sony FE 24-240mm f/3.5-6.3 OSS. Odata activata optiunea Super 35, obiectivul a fost extins la 31-312mm.

Sony Alpha A7R II 26

O imbunatatire care este de apreciat mai ales de catre cei care doresc sa realizeze reclame sau clipuri indie se numeste S-log.

Aceasta optiune permite aparatului sa filmeze cu 14 diafragme in acelasi fisier – este practic ca o poza RAW, clipul fiind foarte usor de editat in post productie.

Spre deosebire de S-log 3, acum avem parte de un ISO minim de 800, in comparatie cu 3200. Am comparat imaginea filmata cu A7S si A7R II – din pacate A7R 2 are tendinta sa blureze, ori suntem prea obisnuiti cu A7S care are o imagine mult mai sharp. In schimb am gasit o rezolvare care da inapoi claritatea, aceasta este sa folositi modul Super 35.

Am observat in diversele clipuri filmate, ca cele realizate in modul Super 35 au mai mult sharpness.

O problema prezenta pe toata gama A7, dar si la alti producatori, este rolling shutter, adica la miscari rapide obiectele se inclina si in unele cazuri se segmenteaza – acest lucru este datorat procesarii lente.

Daca utilizati modul Super 35, aceasta problema va fi si mai accentuata, asadar va recomandam sa nu il folositi decat daca filmati imagini statice sau cu miscare foarte putina din partea camerei.

In conditii de lumina scazuta, la filmare aparatul se descurca mai bine decat ne asteptam, dar evident nu se poate compara cu A7S sau A7S 2. Am filmat fara probleme cu ISO 6000, iar imaginea este utilizabila, suficient de buna incat sa o putem difuza pe TV.

Dupa cum spuneam, la ComicCon am filmat cu A7R 2 iar conditiile de lumina nu au fost tocmai grozave – imaginea a fost scazuta de la 4K la 1080p, iar calitatea ei a fost imbunatatita, acum avand mai multe detalii si mai putin zgomot de imagine.

Per total camera este o achizitie buna pentru cei care doresc sa realizeze fotografii dar si clipuri video, si nu ne limitam doar la filmari banale, cu aceasta avand posibilitatea de a realiza si cipuri cinematice.

 

Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

Leave a Response