0 comments

Review TITANFALL! Jocul care nu este doar un Modern Warfare cu roboti.

by on 24/03/2014
 

Review TITANFALL! Jocul care nu este doar un Modern Warfare cu roboti.

Atunci cand primul Modern Warfare a rupt gura targului, Zampella si West au ajuns peste noapte gaina si respectiv gasca cu oua de aur la Activision. Desigur, in trecut au mai avut succese, dar Modern Warfare a fost considerata si inca este, insasi reteta succesului. Asta pana in prezent, cand TitanFall, produs de Respawn Entertainment, compus dintr-o mare parte a echipei Infinity Ward, a fost anuntat, jocul avand parte numai de laude inca din open beta. Practic, jocul doreste sa scrie un nou capitol al shooterelor, incercand sa includa concepte pe care multi nu le-au putut imagina ca mecanici de joc esentiale in titluri cu pac-pac. TitanFall este un joc care merita toata atentia publicului si unul dintre titlurile care isi vor gasi peste ani locul in panteonul creeatiilor care au schimbat fata gamingului.

Povestea este una cat se poate de generica. Exista doua factiuni, Militia si IMC, si toata cearta este in jurul unor resurse pe o planeta. Atat am inteles. Exista personaje de suport, ceva dialog si o incercare de a realiza ceva superdramatic, dar, din pacate, jocul este un dezastru la capitolul naratiune. Problema nu este povestea in sine, ci felul in care i se livreaza jucatorului. Practic ai parte de ceva dialog inainte de fiecare misiune si in timpul misiunii iti este afisat undeva in coltul ecranului un video. Acum intreb si eu umil, ca un gamer cu un IQ normal: Cei de la Respawn sunt toti veri indepartati ai lui Napoleon? Inteleg sa ai atentie distributiva. Dar, in momentul in care ai una bucata titan in fata ta, doi inamici in spate si o sleahta de grunti care trag dupa tine, am asa o impresie ca atentia ta distributiva este intinsa la maxim si numai de poveste nu iti arde. Ideea de a implementa campania in multiplayer este geniala, practic indepartandu-se intreg conceptul de joc de unul singur: ai un set de combatati reali cu care te infrunti sau cooperezi. Chiar si asa, un cinematic dupa fiecare misiune nu strica. Inteleg ca bugetul este restrans la capitolul poveste, dar pentru numele a tot ce este sfant, chiar nu puteam primi nici macar un filmulet la finalul unei campanii? M-am simtit ca la finalul lui Mass Effect 3, cand priveam niste imagini statice colorate frumos. Povestea nu este memorabila, din nefericire. Ma asteptam la ceva mai mult de la cei care ne-au dat primul Modern Warfare, cu o poveste cu personaje bine conturate, memorabile, pline de personalitate si un final care sa ne lase masca. Ce am primit? Un amalgam de ceva care se desfasoara pe monitorul meu, facandu-ma sa ma holbez ca vitelul la poarta noua dupa ce am terminat campania si, chipurile, ar trebui sa pricep si eu ceva mai mult decat ca IMC sunt aia rai, pentru ca vor tot … ceva-ul, si Militia sunt aia buni pentru ca vor sa fie liberi si nu sclavi. Presimt ca o sa ma corecteze cineva in sectiunea de comentarii, dar din pacate din poveste nu am inteles mai nimic. Singurul lucru notabil care il pot spune despre campanie este ca terminarea acesteia este imperativa. Dar ajungem si acolo. Pentru poveste un 5 cu indulgenta, pentru un rezultat lamentabil.

Primul lucru pe care trebuie sa il stii despre acest joc este faptul ca daca stai pe loc, esti mort. Tot timpul trebuie sa fii in miscare, sa folosesti mediul inconjurator in favoarea ta. In TitanFall, un perete nu este un perete, este un mijloc de transport. Personajul pe care il controlezi este dotat cu un jetpack si un sistem anti-gravitational la purtator, putand sa faca parkour pe aproape orice suprafata plana. Este o metoda total diferita de ceea ce am intalnit pana acum. Pe langa asta, esti fortat sa stii exact care sunt cele mai bune rute de abordare in harta, avand in vedere ca discutam despre un joc in care fereastra poate fi o usa. Al doilea lucru pe care trebuie sa il stii este ca o milisecunda poate face diferenta intre viata si moarte. De cum ai sarit din nava o sa incepi sa topai ca o capra neagra din panou in panou. Dar, daca ai ratat un perete sau ai apasat cand nu trebuie butonul de saritura, toata inertia si viteza acumulata s-au dus. Atunci cand sari dintr-un perete in altul acumulezi viteza, lucru esential pentru a avea un avantaj in fata inamicilor, care sunt si ei la fel de mobili ca si tine. Cu cat esti mai rapid, cu atat ai mai multe sanse de a supravietui. Asta nu inseamna ca daca alegi sa fii sniper jocul nu te ajuta, existand tot felul de metode de a ajunge in cel mai inalt punct al hartii si a face ravagii in randul inamicilor. De fapt, jocul este extrem de echilibrat cand vine vorba de arme. Nu a existat nici macar una care sa imi lase impresia ca este prea buna. Toate au puncte forte si minusuri notabile. Pana si Smart Pistol-ul are niste lacune majore, dar o sa observi ca este si el totusi util la inceputul unui meci, pentru a putea chema un titan cat mai repede, ca abia dupa sa il schimbi cu ceva mai consistent, cum ar fi carabina. Iar al treilea lucru… Cheama cat mai repede titanul in joc.

Avem trei sasiuri de titan. Atlasul, deblocat din prima si cel mai echilibrat dintre cele trei sasiuri, echipat cu un core care odata activat iti da mai mult damage. Oger-ul, care este greoi, dar destul de rezistent, echipat si el cu un core pentru scut. Si la final, Stryder-ul: cel mai rapid dintre cei trei, dar dupa cateva rachete in caroserie il poti duce la fier vechi. Asta nu inseamna ca este inutil, mobilitatea fiind un lucru de care restul claselor duc lipsa, iar core-ul sau ii confera abilititatea de a face dashing fara limita. Chiar daca pare nebunesc faptul ca un pilot sa aiba o sansa in fata unui titan, totusi este cat se poate de real. Jocul este extrem de echilibrat la acest capitol, facand uz de hiper-mobilitatea pilotilor si a armelor speciale anti-titan, pentru a conferi un avantaj destul de mare jucatorului de la sol (care inca nu a avut sanse de a isi chema inca titanul, pentru ca… este inca in constructie). Unde mai adaugi si burn card-urile… Cei de la Respawn Entertaiment au inlocuit deathstreak-urile cu aceste burn-card-uri, pe care nu le primesti odata cu moartea repetata, ci le activezi abia dupa ce mori, astfel incat la urmatorul respawn vei utiliza un burn-card si iti vei activa ablilitatea respectiva. Esti limitat oricum la un numar maxim de 3 astfel de carduri. Dupa fiecare meci, primesti o serie de burn card-uri, avand fiecare cate o abiltiate speciala sau imbunatatindu-ti o abilitate deja existenta.

Un lucru care m-a dezamagit profund este faptul ca echipele sunt formate doar din cate sase jucatori, fiind tot timpul 5 coechipieri si sase oponenti, controlati de un om intr-o harta. Asta pana am intrat intr-un meci si viziunea mea asupra unui shooter multiplayer a fost schimbata radical. Pe langa oponentii reali, mai exista si doua tipuri de inamici. Grunt-ii, care sunt in mare parte carne de tun si Specter-ii, care sunt mai greu de doborat, dar se pot si hack-ui, transfomand astfel robotul intr-un bodyguard. Mareste drastic campul de lupta, asta pentru ca tot timpul exista un adversar dupa colt, dandu-mi impresia unui camp de lupta mult mai mare decat este de fapt. Sigur, daca era vorba de un meci de 12 la 12 ar fi fost colosal, dar nu cred ca arhitectura hartilor permitea asta, acestea fiind gandite pentru un maximum de mobilitate a celor 12 jucatori; 24 plus grunti plus specteri plus titani ar fi fost un haos de nedescris. Un haos interesant as putea spune, dar unul din care un invingator iesea prea repede, cred eu.

Hartile si game-mode-urile sunt esentiale pentru un multiplayer online, insa in timp ce avem 15 harti, toate fiind bune sau foarte bune, avem din nefericire doar 5 moduri de joc: attrition, un deathmatch mai sofisticat, hardpoint (adica domination-ul) Capture the Flag, Last Titan Standing (in care toata lumea incepe cu un titan, castigatorul fiind echipa care ramane cu titanul in viata) si Pilot Hunting (care este un fel de attrition, numai ca primesti puncte omorand piloti si nu boti). Sunt destul de variate incat sa te tina in priza, dar ceva moduri in plus nu ne-ar strica. Pe langa asta, adaug si lipsa meciurilor private si scad doar un punct pentru nota de gameplay si multiplayer.

In general, cand discutam despre motorul celor de la Valve, Source, deja ne gandim la o piesa de muzeu. Ei bine, cei de la Respawn Entertainment i-au scos toate maruntaiele, au refacut intreg engine-ul si rezultatul este un joc care, indiferent de setare, arata extrem de bine. Texturile, cu toate ca nu sunt de cea mai inalta rezolutie, se potrivesc perfect cu mediul si, cu exceptia a catorva bug-uri cum ar fi trecutul prin coechipieri, putand sa vad ochii cum sunt lipiti in textura capului, nu prea am avut parte de probleme majore la capitolul aspect. La capitolul performanta, lucrurile stau altfel. TitanFall este un joc care ocupa 50 de Giga, din care 80% este doar sunetul, restul fiind texturi si alte zdranganele. Chiar daca sufera de un load time grotesc ori de cate ori intri intr-un meci, fiind necesare 90 de secunde pentru a te sincroniza cu serverele si a descarca anumite informatii, jocul nu ruleaza corespunzator. Indiferent de sistemul pe care l-am rulat, are caderi de cadre cand ii vine cheful, iar unele harti sunt extrem de incarcate, si daca nu ai 32 de Giga RAM, in unele portiuni cadrele scad pana la 10-15. Se vede ca cei de la Respawn Entertainment inca nu sunt familiari cu acest motor, dar incet-incet par sa rezolve multe dintre probleme prin patch-uri. Sunetul nici el nu are prea multe probleme, coloana sonora fiind destul de antrenanta. Dar deliciul sunt zgomotele armelor si cele ale titanilor, care sunt absolut senzationale. Bine, era de asteptat pentru un joc care are aproape 40 de Giga de fisiere audio.

Chiar daca l-am desfiintat la capitolul poveste, TitanFall este un joc bun din mai toate celelalte punctele de vedere. Ideile implementate in joc si felul in care sunt bine intesate in gameplay plaseaza acest titlu intr-o liga in care joaca de unul singur. Practic nimic nu este la fel cum ne-am obisnuit pana acum intr-un shooter traditional. Incepand cu campania, pe care trebuie sa o termini pentru a avea acces la toti titanii, si pana la modul in care interactionezi cu mediul sau burn-card-urile care tin loc perk-urilor din Call of Duty, este una dintre cele mai importante lansari ale anului 2014. TitanFall redefineste modul de a privi un shooter si este de departe un „game changer” asa cum zice americanul. Zona ii acorda un 8 si asteptam cu nerabdare DLC-urile, care promit ceva surprize.

 

Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

Leave a Response