0 comments

Revoluția AR/VR sau începe un nou trend care va eșua precum 3D?

by on 16/10/2017
 

Cam toate marile companii din IT lucrează la proiecte de realitate mixă (AR) și realitate virtuală (VR), cu tot mai multe aplicații noi, jocuri, filme și divertisment, fac push pe tot ce ține de zona asta. Dar trendul nu poate să nu-mi amintească de goana după 3D, acum cinci ani toată lumea avea un produs 3D și iată că astăzi tehnologia aproape că nu mai este folosită.

Cea mai recentă lansare vine de la Microsoft și este susținută de Samsung, care vrea neapărat să folosească la ceva experiența acumulată cu Gear VR, un produs bun, dar care nu reușește să entuziasmeze utilizatorii, sunt zeci de mii de unități oferite cadou care zac nefolosite. Pe de o parte lipsește interactivitatea, pe de altă parte lipsește conținutul care să te facă să joci.

Dar există o șansă ca industria VR să aibă succes, chiar dacă sunt voci care acum cred mai tare în AR și ceea ce va aduce tehnologia pe viitor. Să le luăm pe rând.

Lenovo VR

VR pentru gaming

Deși primii pași ai tehnologiei VR pentru gaming nu au fost prea reușiți, Oculus nu a prea prins, HTC Vive avea prea multe cabluri, Gear VR s-a dovedit prea simplu, a urmat în ultimii ani o adevărată revoluție și asta se datorează și Playstation VR, dar și dezvoltării de mai multe jocuri special pentru VR, plus introducerea controllerelor care fac experiența interactivă.

Acum, Microsoft a anunțat că renunță definitiv la Windows Mobile și se va concentra pe partea de AR / VR, iar primul pas a fost transformarea PC-ului în device pentru jocuri VR. Planul este să concureze Playstation, oferind căști și controllere de PC pentru computer, care să poată fi conectate la cele mai populare jocuri video pentru Steam, Battle.net sau Origin.

Producători precum Dell, HP, Asus și Acer, Lenovo sau Samsung vor face căști pentru VR. Sud-coreenii tocmai au anunțat că lansează HMD Odyssey, un headset special de gaming, cu controllere. Problema însă este că vor costa 400-500 de dolari și de asemenea jocurile au un cost semnificativ. Industria VR va avea nevoie de un mega-hit care să facă oamenii să cumpere.

Iar Oculus a lansat zilele trecute primul lor headset mai ieftin. Oculus Go va costa 200 de dolari și nu are nevoie de PC, nici de smartphone, dar are puțini senzori și iarăși nu avem interactivitate. Așa un Gear VR este la jumătate de preț, dar iarăși, nu ai interacțiunea și grafica unui joc de PC.

Cred că viitorul este undeva la jumătate, iar marele pas care va aduce succesul este ca headset-ul să fie wireless, iar experiența una interactivă. Cu controllere pe post de arme, cu posibilitatea de a te mișca prin casă, cu jocuri pasionante bazate pe locație. Ceea ce ne aduce la AR.

Tehnologia AR și planuri de viitor

Microsoft a demonstrat cu Hololens unde ar trebui să fie tehnologia AR pentru jocuri. Să ai ochelari care prezintă realitate mixtă, să ai controller pentru a împușca sau a face alte acțiuni, să te poți plimba prin casă, pe un teren amenajat sau oriunde vrei tu. Doar că Hololens costă mii de dolari și nu prea avem aplicații pentru el. Poate pe viitor.

Apple a luat însă altă direcție și cred că au o idee interesantă. Tim Cook spune că realitatea virtuală nu prea are aplicații concrete, maximum în loc de videoconferință pentru a comunica de la distanță, în echipă. El crede că realitatea mixtă este viitorul și că există scenarii în care tehnologia poate fi aplicată peste tot în lume.

Atât în educație, în divertisment, sport, în zona consumer. Realitatea mixtă nu izolează oamenii, cu o face realitatea virtuală. De-asta iOS 11 este pregătit pentru AR și suportă diverse aplicații cu această tehnologie. În schimb seria de comptuere Mac sunt prezentate ca fiind ideale pentru creatorii de conținut VR.

În orice caz, rămâne să vedem un scenariu în care VR sau AR poate fi considerat un succes 100%. Deocamdată nu prea avem.

Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

Leave a Response