0 comments

S*gi p**@ si mori! Pentru ca in gaming am voie!

by on 17/03/2014
 

Vreau jocuri mai bune. Mai bine scrise! Mai bine scenarizate! Mai atent descrise! Mai atmosferice! Anual ies maxim 3 jocuri care sa intre intr-un Hall of Fame, desi multe dintre ele aspira la rangul de legenda. Astfel avem Mario, Half Life, GTA si multe altele. De fapt, sunt doar cateva jocuri care au dreptul sa se numeasca arta! ICO, Shadow of the Colossus, Journey, jocuri pe care personal le consider arta. Restul nici nu vor de fapt sa fie arta, ci doar sa vanda. Bineinteles ca nici o casa producatoare nu spune asta.

De cativa ani de zile se pune problema scindarii in industria gaming-ului. Avem dezvoltatorii mari, precum 2K, Ubisoft, EA, Activision sau Eidos-SquareEnix si studiourile indie. Ori de cate ori se discuta despre aceste doua tabere exista disesiuni si spiritele se incing. Intai se urla ca „aia mari” ne vor doar banii, implementeaza micro tranzactii si season pass-uri, in timp ce producatorii indie sunt atat de elitisti incat au impresia ca toate jocurile pe care le produc sunt cel putin Mario. Inteleg logica din spatele mentalitatii fiecarui grup, la fel cum inteleg ca o companie mare trebuie sa isi multumeasca investitorii, in timp ce un dezvoltator indie trebuie sa isi mutumeasca doar publicul si pe ei insisi. Iar de aici incep certurile si problemele in comunitate. Daca dezvoltatorii s-ar concetra pe realizarea unor titluri mult mai bine puse cap la cap, din care sa intelgi ceva si sa te poti investi emotional, multe dintre aceste probleme ar fi evitate.

Anul trecut s-au evidentiat mai multe subiecte: misoginismul, monopolul MetaCritic si influenta pe care o au dezvoltatorii asupra outlet-urilor media. Total Biscuit de exemplu a fost lovit intr-un an de doua ori de acest monopol, desi critica este vazuta ca un drept fundamental, asta totusi nu i-a oprit pe producatori sa ii cenzureze continutul. Acelasi lucru sa intamplat si cu Feminist Frequency, a deja infamei Anita Sarkeesian, care cu toate ca a adus probleme reale in fata reflectoarelor, din pacate a pierdut la capitolul profesionalism si documentare. Oricum, evenimentele de anul trecut se reflecta puternic asupra GDC-ului de anul acesta si sunt luate in considerare atent de dezvoltatorii de jocuri.

Game Developer Conference de anul acest doreste sa atinga aceste subiecte controversate ca rasismul sau homofobia, lucruri care in urma cu numai doi ani de zile nu erau mentionate din frica de nu a starni scandaluri sau a nu fi calcate niste degetele. Jocuri precum Mass Effect au spart aceste bariere si au starnit valuri, introducand de exemplu relatii homosexuale in poveste, elemente cu care televiziuni precum Fox si-au facut audienta saptamani intregi, acuzand producatorii ca doresc sa le transforme kinderii in homosexuali. Poate ca homosexualitatea este in mai mica masura o alegere decat aceea de fi homofob, misogin sau rasist. La fel cum nu ai dreptul de a trata o femeie ca pe un obiect. Iar aici fac trimitere directa la reactia pe care publicul a avut-o la adresa lui Carolyne Petit, cea care si-a permis sa ii dea lui GTA 5 o nota de 9.5 pentru ca existau misoginisme in joc. Atunci orientarea tinerei transexuale a fost adusa in discutie si tot internetul a facut caz pe acesta tema. Poate ca domisoara Sarkeesian a agitat si ea apele, dar reactia internetului a fost punctul forte care a determinat o intreaga conventie sa ia masuri si sa adreseze aceste probleme.

Si nu numai „la ei acolo” trebuie sa se reinvete respectul si acceptarea, ci si la noi aici, in Romania, v-o spun ca veteran al netului si al jocurilor. Si credeti-ma, avem destul de recuperat. Aceste ecouri vor fi auzite din lumea reala in lumea jocurilor. Indiferent cat doresc sa apar GTA 5 ca satira, da, are probleme la amintitele capitole. Indiferent cat mi-ar placea un joc, frecventa ridicata a stereotipurilor jignitoare nu este ceva normal. Parerea mea!  Pe ale voastre le astept pe Facebook la Fan.ZonaIT . V-ati simtit vreodata insultati de vreun joc?

Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

Leave a Response