1 comment

Solid State Graphics – AMD își echipează GPU-urile cu cantități imense de stocare

by on 26/07/2016
 

Într-un anunț făcut ieri pe site-ul AMD, compania a dezvăluit noile unități de procesare grafică (GPU) Radeon Pro SSG, ce folosesc o tehnologie – revoluționară, credem noi – dedicată inițial mediului profesional, care în mod foarte probabil va schimba natura plăcilor video, a felului cum acestea sunt folosite și a limitărilor cu care ne-am obișnuit până în prezent.

Din comunicatul de presă al AMD:

Atunci când informațiile necesare nu sunt disponibile în memoria GPU-ului, arhitectura de memorie tipică necesită ca GPU-ul să trimită o cerere către procesor (CPU). CPU-ul preia apoi conținutul necesar din memoria sa, sau dacă informația nu este conținută acolo, atunci de pe un hard disk. Acest lucru presupune limitări considerabile, care restricționează performanța plăcii grafice. Cu aceasta noua tehnologie GPU, un frame-buffer extins de un terabyte este dedicat pentru a sprijini unitatea de procesare grafica. Acest lucru permite încărcarea locală a unor seturi de date mult mai mari, folosind o magistrală PCIe dedicată. În cazul în care unitatea de procesare vizuală solicită conținut, acesta este căutat mai întâi în frame-buffer-ul local și implicarea procesorului (CPU) devine necesară doar atunci când datele nu sunt deja prezente în acest frame-buffer extins.

Cu alte cuvinte, AMD tocmai au schimbat pentru totdeauna piața de procesare grafică profesională, fie că este vorba de randare film, previzualizare, modele CAD masive și complexe sau – în teorie – chiar și editare fotografică de mari dimensiuni.

Este greu de comunicat exact cât de masive sunt implicațiile tehnologiei SSG – cuplarea unei unități de stocare de mari dimensiuni cu latență redusă împreuna cu o unitate de procesare va aduce oportunități uimitoare.

Sarcini care pur și simplu nu ar putut fi realizate de o placă video până în prezent, devin acum nu numai posibile, dar practice.

Pe frontul tehnic ideea este destul de ușor de explicat: Se ia o pereche de SSD-uri NVMe și se lipesc de GPU. Se cuplează direct la opt benzi PCIe de pe bus-ul principal și se obține o unitate SSG.

Pe scurt, puteți avea acum Terabytes de stocare persistentă de latență redusă pe GPU. De ce este asta important?

Ei bine, noua tehnologie promite să evite scăderea inevitabilă de performanță datorată limitărilor lățimii de bandă când informația traversează magistrala de sistem PCIe, driverii, procesorul, înapoi prin magistrală și de acolo accesarea mediului de stocare, cu limitele de viteză ale acestuia, pentru a obține date.

Ba și mai și, penalizarea de performanță asupra procesorului inevitabilă până acum datorată transmisei de date către GPU, dispare cu desăvârșire – congestia magistralei cauzată de scurgerea de informații din memoria sistemului către memoria plăcii video este eliminată.

Mai puțină implicare a procesorului, stocării, memoriei de sistem și a magistralelor de date implică automat și scăderi sesizabile în consumul de energie și de emisie termică al acestor mașinării.

În fine! Teoria ca teoria, dar cu ce beneficii efective se laudă AMD? E bine, primul demo pe care AMD îl vor afișa este o operațiune de editare de film.

Sigur, veți întreba ce este așa de special la asta? CPU-urile fac asta de ani buni, iar unele GPU-uri pot chiar să ajute procesul, așadar ce aduce nou la masă utilizarea unui SSG?

Ei bine, AMD promit streaming de film la rezoluție 8K și editarea în timp real. La 96 cadre pe secundă, în condiții în care metodele tradiționale la ora actuală se vor chinui să atingă 17 cadre pe secundă folosind tehnică de calcul de top. Imposibilul, editare 8K în timp real, este acum posibil.

Modele CAD complexe și foarte detaliate care necesită momentan mai bine de o oră pentru a le încărca și decomprima vor necesita în continuare tot atâta pe un Radeon SSG, așa că de ce să te deranjezi? Pentru că este nevoie de mai bine de o oră pentru a încărca și decomprima prima dată, după care modelul poate rămâne rezident pe stocarea SSG. A doua oară ar trebui să ia câteva secunde. Comparând asta cu prețul timpului unui inginer auto sau din industria aerospațială modernă, orice CTO știe că ar fi o prostie să nu implementeze această tehnologie cât mai repede posibil – amorsarea investiției se va face în săptămâni.

În fine, tehnologia SSG schimbă jocul într-un mod fundamental pe care puține tehnologii recente din industria de calcul au avut puterea să o facă. Este adevărat că este important pentru început pentru spațiul grafic profesional, dar va începe să curgă repede și către spațiul de consum, în scurt timp.

O singură versiune de GPU de consum cu 128GB sau 256GB de spațiu de stocare la bord s-ar încadra ușor în intervalul de preț al unui GPU high-end și ar elimina rapid și eficient cele mai multe limite de dimensiuni ale texturilor. De aici rezultă scăderi importante în necesarul de performanță al procesorului în jocuri, simplificarea driverilor și creșterea lățimii de bandă PCIe utilizabilă în același timp în care latențele scad.

Când va fi această noua tehnologie disponibilă?

Păi, chiar acum.

Radeon SSG este acum disponibil pe site-ul AMD sub forma unui SDK destinat dezvoltatorilor pentru moment, ce costă $9999. Înainte de a vă cruci la preț, e util de ținut minte că cea mai mare parte din preț este mai degrabă dedicată suportului pentru dezvoltare, nu hardware-ului. Versiunile retail sunt promise pentru 2017, moment în care prețul va scădea masiv, cu siguranță.

Deocamdată tot ce oferă Radeon SSG stă în demo-uri și instrumente, dar potențialul este nelimitat. Pentru unele piețe va fi pur și simplu indispensabil, pentru altele oferă o schimbare radicală a costurilor de producție, și toate beneficiile lipind câteva fire pe PCB, oferind un soclu și integrând un controller de memorie flash în nucleul GPU-ului. În cazul în care nu doriți funcționalitatea SSG, nici o problema, nu cumpărați un SSD în pachet cu GPU-ul.

În cazul în care sunteți un utilizator de plăci grafice profesionale, într-un an, nu veți fi capabil să lucrați fără tehnologia SSG.

comments
 
Leave a reply »

 

Leave a Response