0 comments

Sony FS5 Review – S-a incheiat epoca filmarii cu camera foto?

by on 29/06/2016
 

Eram tentat sa incep acest material cu avertismentul: „aviz amatorilor”. Doar ca Sony FS5, camera video despre care vom povesti in continuare, nu este dedicata atat amatorilor, care isi filmeaza vacantele sau pisica pentru a o posta pe Youtube, cat celor care isi castiga painea cea de toate zilele filmand evenimente, videoclipuri, documentare sau chair filme de scurt metraj.

Mentiune speciala: Sony FS5 este disponibila pentru precomanda in oferta F64.ro, si beneficiaza de un discount sanatos fata de pretul de lista.

Totusi, Sony FS5 este o camera interesanta pentru toata lumea, amatori sau profesionisti, din perspectiva tuturor acelor goodies pe care acest model reuseste sa le imbine magistral. 

Le multumim celor de la F64.ro care ne-au pus la dispozitie aceasta excelenta camera.

O mica lectie de isotrie: Cu un deceniu in urma cativa entuziasti profitau din plin de revolutionara facilitate suplimentara de filmare oferita de camerele foto cu senzor mari, asa numite videoDSLR-uri. 

Aceste camere permiteau achizitia unei imagini cu feeling cinematic, la un pret… de camera foto. Fast forward pana in toamna lui 2015 cand a fost anuntat Sony FS5. Aceasta camera arata ca un vis implinit, care ne face sa uitam cei zece ani de asteptare, pentru a imbina sublim dimensiunile reduse cu control deplin si performantele cinematografice cu pretul corect.

Sony FS5 pe langa Sony Alpha 7S

Sigur, connoisseurii ne-ar mai taia din elan, precizand pe buna dreptate ca Sony FS5 nu este prima incarnare a acestei combinatii ideale: FS100 si FS700, tot de la SONY, surioara mai mare FS7, de la aceeasi companie, intreaga serie C de la Canon cu C100, C300 si C500, toate camerele de la Blackmagic, asta ca sa nu mai vorbim despre puzderia de camere foto care de care mai capabile din puncte de vedere… video! 

Dar Sony FS5 este speciala pentru ca duce la cote ideale toate caracteristicile mentionate mai devreme: dimensiune, ergonomie, performante, pret.

Body-ul, cantareste putin peste 800 de grame, ceea ce inseamna mobilitate si portabilitate desavarsite, dar nu va lasati pacaliti de cat este de compacta si usoara. La interior se afla o bestie de senzor Super35, acelasi de pe substantial mai scumpa SONY FS7 si un procesor extrem de rapid, cuplu ce ofera o imagine 4K excelnta, înregistrata in-camera, pe carduri SD, o alta optiune menita sa tina pretul sub control. 

Sony FS5 04

Sigur, carcotasii ar avea ce obiecta: Imaginea 4K inregistrata cu un codec, X-AVC, proprietar SONY, are doua mici dezavantaje: Codecul insusi, care este un Long-Gop, adica prioritizeaza compresia in defavoara calitati si cei 8biti 4:2:0 care inseamna posibilitati ceva mai restranse la prelucrearea ulterioara.

Argumentul ar fi ca: „Pe de o parte se castiga spatiu de stocare si nici nu se depaseste capacitatea de scriere a cardurilor SD, altminteri foarte ieftine”.

Dar nu fiti tristi, camera duce fullHD, 4:2:2 pe 10biti, chiar daca pe acelasi codec. Cu alte cuvinte, daca nu este chiar completa din puncte de vedere UHD (pentru asta aveti oricand optiunea mai scumpa numita SONY FS7) ramane o excelenta optiune in FullHD. 

Mai ramanem foarte putin in zona formatelor si codecurilor, adica in partea de software, pentru a va spune ca SONY FS5 se bucura de toata atentia SONY din punct de vedere al update-urilor si mentenantei.

Chiar foarte de curand a fost anuntat un nou update de firmware ce deschide posibilitatea inregistrarii RAW in 4K DCI (4096 X 2160) pe un recorder extern. 

Cu siguranta vor mai urma si altele care vor transforma aceasta mica bijuterie intr-o unealta teribil de capabila si utila. 

Un alt aspect imprumutat de la SONY FS7, extrem de important este versatilitatea sublima a constructiei: display-ul, handle-ul, power zoom, toate sunt detasabile si permit configurarea acestei camere in cele mai exotice si ergonomice moduri cu putința.

Din punct de vedere al controlului, absolut totul este within reach, filtre, butoane, mufe, switch-uri, potentiometre sau function keys asignabile. Mai mult, functionalitatea SONY FS5 vine si cu sfantul Graal (si ceva peste) al videografilor, adica filtre neutrale fizice, dar si unul electronic variabil, care se ajusteaza automat in functie de luminozitate si care merge incredibil de bine.

Dar fiind o camera Super35, cu veleitati cinematografice, nu putea sa nu fie impanata cu optiuni gandite pentru acest gen utilizare. Picture Profiles cu destinatie Cinema, dar si optiuni High-End gen SLog2 sau SLog3, ce presupun înregistrarea unui dinamyc range vast si evident colorizarea ulterioara in conditii profesionale.

Meniul este PURE SONY: Daca ti-e familiar, plimbatul prin el urmeaza sa fie o joaca de copii. Daca nu… sfatul nostru este sa il intrebi pe sfantul Google!

In ceea ce priveste optica, vazuta de unii cu cativa ani in urma ca fiind călcâiul lui Ahile pentru Sony, am spune ca problema este rezolvata sau oricum pe aproape.

Montura FE se bucura acum de o plaja variata de obiective de la cele mai accesibile, pana la sticle complexe cu servo-zoom, gen Sony PZ 28-135mm, asta ca sa nu mai amintim despre numeroasele solutii 3rd party ale unor producatori reputati gen Zeiss. Evident, intoadeauna va exista si versiunea „cu adaptor” care in final iti va permite sa pui pe ea orice sticla.

O intrebare legitima este : „Cum sta prin comparatie cu Sony A7s2 sau Sony A7r2 si cu ruda mai mare, Sony FS7” ? Sa fim sinceri, raspunsul nostru este: „Fix intre ele”! 

Mai complex cu mult decat primele si mai basic decat FS7. Nu la fel de performant in lumina slaba comparativ cu aparatele din seria A7 si nici la fel de cinematografic precum FS7. Right in the middle!

In cele zece zile cat SONY FS5 a stat pe la noi, s-a comportat impecabil. In conditiile de productie profesionala a unei emisiuni saptamanale de televiziune, nu a fost nici macar un singur task pe care Sony FS5 sa nu il poata indeplini. Cu alte cuvinte, in conditii de utilizare intensa, dar normala, fara a discuta aici despre filmari de noapte in Antartica sau in savana Africana, SONY FS5 a facut fata cu brio si isi merita din plin price tag-ul intre cinci si sase mii de dolari. 

O camera extrem de versatila, robusta si de incredere, SONY FS5, disponibila pentru precomanda in oferta F64, este excelenta pentru a fi folosita atat in conditi de Run ‘n Gun, dar si pentru proiecte artistice complexe ce presupun o post productie minutioasa.

Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

Leave a Response