Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :

SpellForce 3 Review – Lasa, ca te faci tu mare!

/
/
/

Dupa ce THQ si-a dat obstescul sfarsit si a fost impartita in diverse entitati si proprietati intelectuale, se pare ca publisher-ul renaste intr-o oarecare masura din propia cenusa, sub forma unui hibrid care publica titluri din ce in ce mai interesante si inedite. Este vorba despre THQ Nordic, fuziunea intre ceea ce a mai ramas din THQ si Nordic Games, care intr-un final, in anul 2018, ne-au adus o continuare a seriei Spell Force.

Un RTS hibrid, ca si publisher-ul sau, acesta uneste elemente de RTS cu RPG, intr-o lume extrem de detaliata, reusind sa puna cap la cap o experienta, trunchiata ici si colo si poate lipsita de ceva rafinament, cum se cuvine unui joc AAA, dar care are ceva sarm. Poate chiar si ceva din mecanicile de joc din vremuri de mult apuse sau uitate, dupa caz. Totusi, ceea ce THQ Nordic propune cu SpellForce 3, este un mix intre RTS cu RPG, intr-o lume fantastica, in care se incurajeaza atentia individuala acordata fiecarui erou.

Primul lucru pe care trebuie sa il stiti despre acest joc, este ca nu trebuie sa ai o idee generala despre lume, asa cum s-a intamplat in titlurile precedente. Jocul stabileste o poveste de origini cu 500 de ani inainte de primul joc. Intreaga actiune se petrece tot in taramul magic Eo, unde magia este cel mai de temut si pretuit lucru, intesat in esenta lumii in care oameni, elfi, orci, dawrfi si demoni convietuiesc linistiti. Din nefericire, multe dintre posibilitatile pe care aceasta lume fantastica le propune nu sunt explorate ca in trecut, deoarece SpellForce 3 are o poveste generica in care faci parte dintr-o rebeliune, o ciuma ciudata iti bantuie tinutul, iar actiunile tale nu au un impact direct asupra lumii.

Sunt foarte multe posibilitati ratate din punct de vedere narativ in SpellForce 3, iar in comparatie cu povestile spuse in trecute de catre serie, aici lucrurile stau si mai prost. Nu exista atata tensiune cat sa tina jucatorul interesat in ceea ce se intampla pe ecran din punct de vedere al naratiunii, totul reducandu-se la o secventa de task-uri pe ecran pe care trebuie sa le indeplinesti si niste semnale auditive pe post de poveste. Ideea ca trebuie sa infrangi un vrajitor malefic a fost, din punct de vedere narativ,  fumata, batuta, aruncata la cosul de gunoi, data cu smoala si pene si folosita pe post de portar la box, pana acum, incat reprezinta una dintre definitiile cliseului in gaming. Seamana atat de mult cu multe alte jocuri, din punct de vedere narativ, incat poti sa dezvolti un drinking game in jurul felului in care seamana cu Witcher, Dragon Age… sau orice alt joc in care ceva din trecutul tau vine acum dupa tine.

La capitolul naratiune, Spellforce 3 este generic. Bine, acest lucru nu trebuie sa va descurajeze sa il cumparati. Povestea, cu toate ca articulata de actori vocali plictisiti uneori, este acceptabila si chiar interesanta, dar nu reuseste sa se diferentieze de restul jocurilor de pe piata. Actiunea devine interesanta cand ajungi la cel de-al doilea arc, moment in care povestea incepe sa capete tonuri mai severe si parca, parca mai misca. Dar, dupa cum am spus, se puteau face mai multe la acest capitol, motiv pentru care ii acordam calificativul: Mi-a mancat cainele scenariul, dar mi-am facut tema de la toti colegii de clasa si nota 6 pentru poveste.

Cand vine vorba de RTS-uri sau jocuri cu un unghi al camerei izometric, mai putin inseamna mai mult. In cazul de fata, SpellForce 3 a tinut sa ne arate ca are un motor atat de puternic, incat a impanzit intregul ecran cu vegetatie sau alte elemente care reactioneaza fizic corect. Este foarte greu sa navighezi o lupta sau mediul in sine, cu vegetatia sau alte elemente care iti blocheaza calea. Sigur, lumea arata extraordinar, asa incat ne-am gasit de multe ori pierzand o lupta pentru ca, pur si simplu, n-am vazut un grup de inamici sau nu distingeam diverse elemente de mediu. Ceea ce este usor frustrant.

Totusi, cand inveti cum functioneaza sistemul de party cu patru indivizi si folosesti cu incredere ceea ce jocul numeste ‘action wheel’, incepi sa te acomodezi cu micile inconveniente, precum mediul care iti intra in cadru, si executi strategii din ce in ce mai complicate. Aici este frumusetea jocului – SpellForce 3 propune o metoda, usor rafinata fata de predecesori, de a controla un party cu ajutorul action wheel-ului. Este interesant cum inveti sa pui cap la cap strategii complexe in functie de limitarile party-ului, fortand jucatorul sa se adapteze constant.

Din pacate, aceasta adaptare nu inseamna ca jocul a fost gandit in acest fel, ci se datoreaza faptului ca jocul are cateva probleme de design; lipsesc multe elemente care ar putea face acest joc genial. Desi este un mix intre RTS si RPG, se bazeaza foarte mult pe faptul ca este un RTS si uita ca elementele RPG sunt cele care imping inainte o lupta, lipsind cu desavarsire metode de customizare in detaliu, care distrug practic fineturile pe care publicul le asteapta de la un astfel de joc. Mai grav este ca, in secunda in care indepartezi elementele RPG, prin absurd, observi ca avem o lume extrem de frumoasa in care iti plimbi soldateii, dar cu elemente RTS demne de un joc de Android.

Chiar si asa, in momentul in care incerci SpellForce 3 in Co-Op lucrurile devin brusc distractive. Este foarte interesant cum o experienta frustranta, de unul singur, se poate transforma in ceea ce putem aduna undeva la 50 si ceva de ore de gameplay in Co-Op in SpellForce 3. Jocul devine FUN! Parca a fost gandit sa fie jucat asa – intregul gameplay devine mai putin calcator pe nervi si exista mai putine momente in care iti pasa daca iti mor sa nu eroii, deoarece beneficiezi de ajutorul unui companion. Pe langa asta, poti incerca un Skirmish si multiplayer-ul, campaniile Skirmish fiind de departe cele mai distractive, pentru ca propun uneori scenarii imposibile.

SpellForce 3 este chiar interesant daca il joci cu un prieten; in lipsa lui, ai parte de o experienta destul de nefinisata care insa, dupa 3 jocuri, nu si-a gasit identitatea. Nu este nici un RTS stralucit, nici un RPG slefuit, dar incearca sa simplifice experienta in ambele genuri. Are ceva al lui si, din acest motiv, ii acordam calificativul: lasa ca te faci tu mare si inveti mai multe si nota 7 pentru gameplay.

Este foarte usor sa te pierzi in frumusetea lumii realizate in SpellForce 3. Jocul abunda in detalii si arhitecturi meticuloase care reusesc sa ne faca sa pierdem ceva timp studiind si examinand anumite cladiri sau inamici. Este foarte bine inchegat din punct de vedere vizual; problema e ca jocul este si usor instabil pentru ca, de multe ori, apar pe ecran artefacte grafice sau reziduri de la mediul inconjurator. Nu se intampla prea des, dar de cele mai multe ori, acestea sunt precedate de un crash care iti va scoate peri albi. Totusi, daca jocul primeste un patch in viitorul apropiat, asa cum au promis producatorii, s-ar putea sa avem parte de o experienta placuta pe viitor.

Atentia la detalii este ceea ce sare in ochi pana la urma, iar intregul ansamblu reuseste sa uimeasca prin complexitate si prin felul in care lumea si personajele sunt prezentate. Scenele cinematice, cu tot cu absente, sunt bine executate, iar actorii vocali, printre care se numara si o surpriza pentru cunoscatori, fac o treaba buna, chiar daca, in unele cazuri, mai intervine plictiseala. La toate acestea se adauga o coloana sonora de zile mari, pe care o recomandam spre ascultare separat. Sunt cateva compozitii acolo care s-ar putea sa iti ridice niste fire de par pe sirea spinarii.

Cu bune si cu rele ii acordam calificativul: mult flash si putina substanta si nota 9 pentru perezentare.

In concluzie: se putea mult mai mult cu acest titlu.  Asa cum s-a intamplat in trecut, poate in viitor ne paste o serie de expansion-uri care rezolva problemele de User Interface (care nu ai nici cea mai vaga idee ce vrea de la tine) si lipsa de inovatie cand vine vorba de RTS si RPG. Daca s-ar fi axat un pic mai mult pe rafinarea celor doua aspecte care vand, in esenta, acest joc, lucrurile ar fi stat diferit dar, din pacate, Spellforce 3 primeste de la noi calificativul: mi-a placut mai mult cu prietenii tai si nota 8.

Pana data viitoare, like, share si subscribe, daca nu ai facut asta deja! Si nu uitati sa apasati clopotelul magic pentru a putea fi notificati ori de cate ori adaugam un clip nou.