6 comments

Sunt CODAT si n-am pic de RUSINE!

by on 22/05/2014
 

Multi dintre utilizatorii acestui site sunt si gameri. Este de inteles asta, mai ales daca stam sa ne gandim ca jocurile video si evolutia tehnologiei au mers mana in mana. Cu cat avem PC-uri mai puternice, cu atat mai „beton” au fost si vor fi jocurile. De la pixeli la poligoane, am facut pasul in 20 si ceva de ani. Totusi, o constanta ramane… in orice joc, oricare dintre noi, indiferent de varsta, am trisat. Nu intelegeti gresti, nu acuz pe nimeni ca a folosit coduri sau scripturi, trag doar o concluzie fara sa acuz pe nimeni.

Un joc este gandit sa il joci intr-un anumit fel, de multe ori producatorul ducandu-l mult, mult prea departe (ermm…Dark Souls), reusind sa transforme jocul intr-o abominatie venita din iad, care pe langa faptul ca ne-a luat banii, ne tortureaza cu o dificultate inimaginabila. Motiv pentru care… trisam. Prin trisat se poate intelege si faptul ca ne-am uitat la un tutorial pe Youtube, daca e sa judecam la rece, pentru ca nu aveam de unde sa stim ca pana aia din Assassin’s Creed era acolo, sau accesul la acel nivel ascuns se realiza intr-un anumit mod, daca…nu il gaseam pe un anume forum.  Dar astea sunt cazurile minore de „cheating”, care nu te afecteaza decat pe tine ca jucator.

Cu mult inainte ca Halo sa fie jocul care a adus shooterul pe console, cu mult inainte ca Battlefield si Call of Duty sa fie extrem de populare si unele dintre cele mai jucate shootere de pe planeta, au existat jocurile adventure si RTS-urile. Jocuri cu care am experiente placute si neplacute. Hai sa va explic si de ce. Pe vremea cand eram pusti, am lucrat la o sala de calculatoare. Stiam jocurile, stiam lumea de prin cartier, ei ma stiau pe mine, plus ca imi placea sa stau de pomana si sa ma joc toata ziua (Dream Job). Totusi, discutam de perioada in care Warcraft 2 si Starcraft erau doua dintre cele mai cunoscute si jucate jocuri in salile de calculatoare, dupa…Fifa, Unreal, Counter Strike si multe alte titluri. Dar Starcraft si Warcraft 2, cel putin in aceasta sala, erau la loc de cinste. Stiti ce mai era la loc de cinste? Codurile. Jur cu mana pe inima ca stiu si acum pe dinafara codurile pentru aceste doua titluri. operation cwal, the gathering, there is no cow level, power overwhelming, show me the money. Lista de cerinte era variata. De la pusti care ma rugau sa le „bag codurile” pentru a se juca un meci pe Big Game Hunters in StarCraft, pana la trainer-ul cu muzica stridenta pentru NFS 3, cheaturi existau in sala pentru a satisface nevoia clientului de a se simtii cel mai bun. Pana la urma este cea mai usoara cale pentru a termina un joc, dar, la final, simtul de implinie parca nu isi face simtita prezenta. De multe ori apelam la coduri pentru a termina acel nivel blestemat sau pentru a trece de un boss suparator, mai nou, codurile fiind implementate in jocuri sub forma anumitor mecanici de joc pentru a putea trece peste un puzzle calcator pe nervi. Evident fac trimitere direct la penultimul Castlevania iesit, care iti permitea asta. Suntem victimele acestei tentatii, tocmai pentru ca este usor, si ne scapa de niste dureri de cap. Dar pana la urma, nu avem acel simt de implinire unic cand dovedim un joc fara pic de ajutor.

Latura noastra competitiva ii face pe cei mai slabi de ingeri sa apeleze la coduri pentru a castiga un joc, asta mai ales pentru ca traim in epoca in care orice titlu are nevoie de multiplayer. Toti suntem tentati sa „o dam cu coduri” la un moment dat, unii rezistand tentatiei, altii apeland la ele pentru a castiga un meci virtual si pentru a face misto de „n00b1”. Trisorii sunt totusi in minoritate, avand in vedere ca exista sisteme care sa indentifice si sa inlature acesti jucatori. Din pacate, isi mai fac loc pe servere reusind sa strice distractia jucatorilor legitimi, care incearca sa isi finiseze „skill-ul”. Din acest motiv toata lumea este paranoica. Ori de cate ori esti omorat „cu prea mult skill” cineva trebuie sa urle „Cheater”. Vorbim aici in special despre shootere, cu care am o experienta destul de neplacuta, mai ales in Call of Duty, care este un fel de Mecca al trisorilor. Facem un experiement. Instalati Black Ops 1 sau Modern Warfare 3 si vedeti cate meciuri puteti sa jucati fara sa dati peste un codat care strica distractia tuturor. Iar lucrurile sunt progresiv mai rele, cu cat CoD-ul este mai vechi. In Unreal Tournament 3 daca selectezi un server privat, ai toate sansele sa fie un server modat care permite anumitor jucatori sa fie un fel de zei, capabili sa te nimereasca cu Sniper-ul din capatul opus al hartii. Lista este extrem de lunga si extrem de trista. In unele cazuri, atunci cand un producator „renunta” sa mai aiba grija de servere, codatii sunt cei care sting lumina inainte ca jocul sa isi inchida componenta multiplayer.

Jocuri recente, precum Arma 2 si 3 sau DayZ sustin ca au doar 1% trisori pe serverele lor. Valve sustine ca pe serverele de Counter Strike: Global Offensive sunt maxim 2% trisori. In procente suna extrem de bine nu? 2% trisori? Este super putin, chiar nu ai cum sa dai peste unul. Dar daca punem in cifre, e posibil ca multi dintre jucatorii legitimi sa aiba o surpriza. Counter Strike GO are in medie 2.5 sau 2.8 milioane de jucatori unici. Cat inseamna un 2% din 2,5 milioane? Aproape 50.000 de trisori care se perinda lunar doar pe serverele de CS:GO.

De multe ori se apeleaza la procente pentru ca 2% suna mai bine decat 50.000. Iar problema este mult mai presanta de atat. Cheaterii pot apela la servicii specializate care ii si sfatuiesc cum sa foloseasca cheat-ul in sine (programul) pentru a nu fi detectati si a putea folosi programul pana la urmatorul update al jocului vizat. In medie, un asemenea serviciu vine cu o taxa tip abonament, care variaza intre 10 si 50 de dolari pe luna, existand suport tehnic si un hot line de skype sau mumble. Este o industrie neagra care genereaza un profit de milioane de dolari si o palma peste fata jucatorilor legitimi, care doar doresc sa se simta bine si sa se relaxeze intr-un joc.

In februarie, comunitatea Reddit a ridicat multe minigi la fileu celor de la Valve vis-a-vis de VAC (Valve-Anti-Cheat), folosit pentru multe dintre jocurile distribuite de Steam, acest sistem uitandu-se in Cache-ul DNS pentru a indentifica un „cheater”. Fiind practic incoltit in cadrul unui Reddit A.M.A. (ask me anything), Gabe Newell a admis ca Valve nu prea discuta despre problemele pe care VAC-ul le are, pentru ca poate crea oportunitati pentru alti posibili „cheateri” sa atace sistemul, dar, a asigurat ca Valve a inasprit cautarile. Asta, dupa principiul: Daca nu vorbim despre o problema, ea nu exista practic! sau Daca nu vorbim despre problema, poate acei cativa care vizeaza serviciul nostru nu vor exploata si mai mult bresele de siguranta. Depinde cum doreste fiecare sa interpreteze situatia.

Pana la urma nu putem arunca cu namol si pietre in cei care furnizeaza aceste servicii, dat fiind ca exista o piata pentru asa ceva. Sunt site-uri mari si extrem de cunoscute, fiind usor de gasit cu ajutorul Google, care ofera cheaturi pentru aproape orice joc imaginabil, acest gen de industrie fiind acolo pentru a satisface o cerere a pietei. Daca un site care ofera cheat-uri are sa zicem…. 2000 de clienti platitori de 20 de dolari pe luna pentru un abonament la o serie de cheaturi, site-ul castiga 40.000 de dolari lunar. In concluzie o afacere extrem de buna care exploateaza o alta industrie ce castiga in medie pe luna, cam de 1000 de ori mai mult.

Cu toate astea, am reusit sa dau intr-un meci de Counter Strike GO de un jucator cu cheaturi, iar reactia lui a fost nonsalanta si miserupista (imi scuzati franceza).

In Romania individul de mai sus reprezinta tipologia cheater-ului autohton. Nu stie de ce joaca un joc, dar el doreste sa fie cel mai bun din lobby

In Romania individul de mai sus reprezinta tipologia cheater-ului autohton. Nu stie de ce joaca un joc, dar el doreste sa fie cel mai bun din lobby

Din pacate de cheari nu o sa scapam in veci. Aceasta tagma de jucatori o sa existe atata timp cat multiplayer-ul este la mare pret, iar simtul de progresie implementat in joc este prea anevoios pentru acestia. Nu putem spune ca nu ne-am lovit de ei, pentru nu este asa. Toti am dat nas in nas cu acesti indivizi si la toti ne-au stricat jocurile. Unii ajung sa foloseasca cheaturi, altii pur si simplu abandoneaza jocul. Cert este ca sunt jocuri in care producatorii sunt proactivi, cumparand la randul lor cheaturile si implementand in joc metode prin care sa le contracareze. Din nefericire nu toti fac asta, iar rezultatul il resimtim noi… jucatorii. Pe final, rog stimatul cititor sa dea Report ori de cate ori gaseste un asemenea individ. Dureaza putin, si poti indeparta un asemenea specimen toxic din comunitate. Cum spunea Captain Planet : The power is yours!

dpcaptainplanet

 

comments
 
Leave a reply »

 
  • Cezar Alexandru
    23/05/2014 at 12:29

    De ce ar plati cineva 50 de dolari ca sa fie pleava gamingului,decat sa ma laud ca stiu sa joc cu un hack ,mai bine joc cum stiu.
    Ati trezit nostalgia din mine cand am citit „Warcraft 2 si Starcraft erau doua dintre cele mai cunoscute si jucate jocuri in salile de calculatoare” nu am mai fost intro sala de jocuri de 4 ani de zile,VREMURILE BUNE
    apropo acum ca aveti 1000 de followeri pe g+ puteti pune semnul verrified account

    Răspunde

  • Sphinx
    23/05/2014 at 19:41

    Recunosc! Fara please god si please guns…Nu terminam niciodata Serious Sam 🙂

    Răspunde

  • Gogu OG
    24/05/2014 at 12:28

    asta e un mic mafiot din spatele calculatorului care nici nu merita atentie. Doar suntem in era informaticii toti copii sunt asa dar fata in fata se schimba treaba eu prefer sa-i ignor daca nu accepta face to face.

    Răspunde

Leave a Response