33 comments

TOP Jocuri care creeaza dependenta

by on 16/01/2017
 

Au existat din toate timpurile jocuri care creeaza dependenta. Daca nu vorbim de o forma primitiva de gaming, atunci mai mult ca sigur ne amintim de un peretel, un joc de macao sau mai stiu eu ce. Forme prin care sa ne distram au existat si vor exista si de acum in colo, dovada ca omul inventeaza noi metode de a se relaxa.

Problema este cand distractia depaseste anumite limite normale si pica in partea intunecata a fortei, gamerul devenind dependent de actiunea care se desfasoara in jocul preferat. Mai toti ne-am facuti vinovati de acest gen comportament, fie ca era acel nivel blestemat, acea misiune sau acel boss fight. Ca specie ne place sa ne demonstram dominanta, iar aceasta dorinta este inradacinata in factorii care creaza dependenta in prima instanta.

  • dorinta de a demonstra celorlalti ca sunt persoane demne de respect
  • dorinta de a obtine aprobarea si acceptarea celor din jur
  • nevoia de a-si reduce plictiseala
  • nevoia de a ameliora stari emotionale negative

Daca analizam, mare diferenta intre gameri si cei care adera la un alt tip de gaming, jocurile de noroc, nu prea sunt, doar ca in cazul jocurilor video banii sunt cheltuiti in alt fel.

Chiar si asa… care sunt jocurile care au facut cei mai mult gameri sa se intoarca la ele. Titlurile care au transformat gameri in zeloti fanatici capabili sa se joace si 20 de ore pe zi?

Am putea pune mai toate jocurile de la Blizzard in acest top si cel mai probabil nimeni nu ne-ar blama. Discutam pana la urma de jocuri extrem de populare ce numara milioane de fani. Pe de alta parte World of Warcraft este de departe una dintre cele mai abominabile realizari ale studioului. MMO-ul este gandit sa te absoarba cu totul in lumea jocului, Blizz reusind sa puna cap la cap o lume fantastica superba. Problema este ca tinzi sa te pierzi in ea. Wow a fost citat in nenumarate randuri de catre asociatiile de mamici suparate pe faptul ca odraslele lor petrec prea mult timp in fata PC-ului, unele organizatii au acuzat jocul de comuniune cu Diavolul. Motiv pentru care este si atat de jos in top. Chiar si asa, WoW te face sa investesti sentimente si zeci de ore pe saptamana in el, existand cazuri in care oamenii se trateaza de dependeta World of Warcraft. Vin Diesel sau Mila Kunis, pana si Megan Fox au fost citati ca fiind dependente de joc. Pana la urma intelegem de ce acest titlu creeaza dependenta, dar un pic de soare nu strica!

Aceasta pozitie in top, cel putin in cazul acestui redactor, este in general acompaniata de o muzica tenebroasa si un raset malefic. Seria Sims, cu toate ca multi dintre noi nu dorim sa recunoastem asta creeaza dependenta. Ideea ca un joc iti da mana libera sa te joci cu soarta unei familii este interesanta, de cele mai multe ori intorcandu-te la joc pentru a aranja un scaun, o casa sau sa iti combini Sim-ul cu vecina de alaturi. Maxis au pus bazele unui joc in care te poti pierde foarte usor, acum ca jocul este si pe mobil, nu doar pe console si PC, fiind mult mai accesibil, cu totii avand o cunostinta care s-a inchis in casa sa joace Sims. Sentimentul de control, oportunitatea sa vezi totul in cel mai mic detaliu, faptul ca face apel la natura noastra dictatoriala si multe alte elemente il pun pe Sims in acest top fara doar si poate.

DotA 2 creează dependență din cauza poveștii sale. Pe cât de bizar sună, asta este atracția principală a fiecărui MOBA. Firul narativ este constant. Două grupuri a câte cinci jucători se luptă între ei, începând cu nimic, nici măcar bocanci. Merg de la faza de laning la ganking, apoi la lupte de echipe, apoi la asediul final, ocazionala inversare a situației plină de tensiune și dramă, iar apoi deznodământul, victoria. Aceeași poveste spusă de o mie de ori pe zi, în care tu poți fi eroul, dacă reușești să fii mai bun ca ceilalți sau mai bun ca așteptările celorlalți. O poveste care oferă sentimente foarte intense, sentimente care se pot schimba radicala de la o sesiune la alta, generând euforie, furie și pasiune cum nu vezi cam la nici un joc dirijat, care chiar are un scenariu și dialog. Nu strică nici faptul că mecanica de bază este ușor de înțeles, iar învățarea eroilor poate oferi un sentiment de împlinire foarte mare.

Urmatorul participant la top nu este atat un joc, cat un concept. Ideea jocurilor de mobile fara un tel definit. Spargi la bomboane in virtutea inertiei toata ziua. Omori la plante. Dai swipe in sus. Aperi castelul… genul asta de jocuri care iti pun la dispozitie in teorie un end game, dar care nu il ofera imediat, fiind necesar sa grindezi sute de ore pana ajungi la ultima lume. Moment in care primesti un mesaj de genul: „Multam fain ca ai jucat, incearca partea a X-a a jocului nostru!”, asta daca nu adauga din neant inca un rand de incercari pentru a tine jucatorul ocupat. Adaugam la asta si prezenta multiplayer-ului si puterea de procesare pe care o au in aceste momente terminalele mobile si poate industria de gaming mobile va rivaliza cu cea a jocurilor de noroc. Daca nu o face deja.

Un alt tip de joc, mai ales daca are o comunitate mare de jucatori, este shooter-ul. Aici, lucrurile sunt simple. Exista cateva titluri populare de shootere pe piata, aici intrand CS:GO, Battlefield, PVZ, CoD si inca cateva. Piata isi are deja fanii ei si si-a impartit deja publicul. Problema este ca atunci cand discuti de un joc online competitiv, spiritele tind sa se incinga, iar aici intra in vigoare regula: „Mai stau 5 minute!”. Aceasta dicteaza ca o sa mai dai un meci scurt pana faci x actiune. Intai o sa fie un meci scurt de gun game, apoi o sa incerci sa vezi cum e cu deathmatch-ul… si incet, dar sigur, o sa te trezesti intr-un meci competitiv si afara este noapte. Nu ai dus cainele la veterinar, nu ti-ai luat copii de la gradi, nu te-ai mai vazut cu iubita… in fine… ai facut tu ceva! De ce… pentru ca ai spus: „Mai stau 5 minute!”. Fie ca discutam de orice shooter online cu o componenta multiplayer

Sunt putine francize care rasuna mai mult precum seria GTA. O franciza legendara, dar parca Rockstar s-au intrecut pe sine cu acest ultim joc, curand atent fiecare detaliu. Incepand cu fizica si terminanad cu baza de fani. Este o capodopera in miscare, GTA V, online sau offline oferind o scapare de realitate ideala. Cine nu isi doreste sa se plimbe pe strazile din America pe un motor proaspat furat de la un motorist, care acum te urmareste si a mai pus si pe tine o recompensa. O lume vie doamnelor si domnilor… GTA V Online, sau motivul pentru care un anumit redactor nu a iesit o saptamana din casa. Seria a reusit sa isi implice jucatorii din toate punctele de vedere, iar acest grad de apartenenta ii face pe gameri sa isi doreasca sa joace GTA. Sa il doreasca precum acest redactor doreste cafeaua tare de dimineata. Suntem predispusi sa ne aruncam in lumi virtuale, dar pana la urma, daca o facem, macar sa fie una la fel de frumoasa precum cea din GTA V.

Mania Tetris a lovit toate aspectele sociale. A fost un joc care la vremea lui era sinonim cu GameBoy, cel putin pentru cativa ani. Un joc rusesc, care, spre surprinderea multora, oferea acel gameplay simplu si care te facea sa il butonezi cu orele. Sunt multe motive pentru care acest titlu merita un loc in acest top, dar trebuie sa ne amintim totusi ca Tetris, te poate face sa pierzi ore intregi, mai ales daca esti in masina, fara sa iti dai seama. Problema este ca te intorci la patratelele colorate, la muzica imbietoare, care deja ti-a ramas in cap si incerci sa iti bati scorul de data trecuta. Tetris a fost si este unul dintre jocurile la care poti spune cu usurinta: „Mai stau 5 minute si vin!”, stiind ca o sa mai pierzi cel putin o ora tragand linie … dupa linie.

In cazul lui Minecraft nu stim singur daca este vorba de dependenta sau pur si simplu discutam de obsesie pura, jocul fiind bagat pe gatul celor mici din mai toate partile. Pana si Lega are un parteneriat cu jocul, caz in care se intelege prezenta acestuia pe buzele pre-pubertinilor. Totusi, Minecraft este un joc care apeleaza la alte placeri ascunse ale gamerului. Minecraft, precum Lego, lasa frau imaginatiei, faptul ca mai exista si un meta game pe langa, care iti da si chestii de colectionat, adauga plus valoare jocului. Dar pana la urma realizarile comuniatii, au fost cele care au adus grosul publicului. Chiar si asa, dependenta sau obsesie, Minecraft este un joc care creeaza dependenta. Fie ca discutam de o bucata de armura, o caramida in plus sau de un anumit boss, creatia lui Notch prinde la public. Din pacate exista mai jos si motive pentru care uram comunitatea Minecraft. Dar, daca analizam cu atentie, exista inca pusti dependenti de Minecraft. Sa dam vina pe babysiting-ul cu tableta, pe noua generatie… indiferent, cei mici sunt atrasi de Minecraft, precum tantarii la felinar.

Diablo poate provoca dependență din cauza mai multor factori. Pe de o parte, este un joc de acțiune cu o structură foarte eficientă și rapidă. Nu stai prea mult timp pentru a te bate cu un inamic, încât să devină monoton. Nu stai cu orele în același decor, da barem în același dungeon. Mereu îți dă ceva diferit, o provocare nouă, un alt inamic pe care îl poți doborî folosind o varietate de abilități amuzante și tactici interesante. Are baza mecanică și structura unui joc bun, iar peste asta s-a adăugat principiul de bază al unui joc de noroc. Când joci Diablo, știi că următoarea ta mare recompensă poate fi la următorul inamic, la următorul Baallrun, la următorul boss legendar pe care îl trimiți pe lumea cealaltă. Generează același sentiment de anxietate când apare o recompensă ca un joc de păcănele, și te împinge să mergi mai departe, să mai golești încă un dungeon, pentru că știi că acel artefact puternic pe care abia îl aștepți ar putea pica oricând. Nu se va întâmpla prea des, la fel ca orice joc de noroc, Diablo nu te inundă cu recompense. Atunci s-ar devaloriza. Dar este suficient să se întâmple o dată ca să vrei să petreci ore și ore în șir în el.

League of Legends si dependenta merg mana in mana, cu toate ca este un subiect spinos pentru Riot. Pe langa toxicitatea comunitatii (reparata in ultima perioada), acestia mai au de indurat si dedicatia de care dau dovada asiaticii, acestia investind uneori prea multe ore in joc. Exista cazuri care atesta pana si decese, deci cazuri extreme exista. Dar aici poti sa iei in calcul si multe alte lucruri, dar LOL este un joc in care te poti pierde. Te tina in priza, iti pune capul la contributie si gandirea strategica, iar asta atrage si incita. Din acest motiv jucatorii de LOL si de MOBA-uri sunt atat de inversunati uneori: Pentru ca simt fiecare moment. Traiesc lupta. Din nefericire, asta duce si la o neglijare a altor necesitati si atributii, iar aici gamerii sunt campioni in a se lasa prada lumi virtuale. Chiar si asa, un meci dureaza o ora, iar daca nesansa face sa pierzi, poti sa te lecuiesti usor de acest cusur.

Vechii nostri prieteni de la Blizzard, am mentionat la inceputul acestui top ca s-ar putea regasi in exclusivitate in acest top. Din pacate lui StarCraft i-am rezervat aceste ultime cuvinte! Nu pentru ca este un joc prost si nici pentru ca are o reputatie proasta. Din simplul motiv ca este jocul care a inceput dementa generala a eSport-ului, alaturi de alte titluri, din alte genuri. A plecat din America, s-a extins ca un zerg pe tot globul, iar in acest moment, Overmind-ul se afla in Coreea de Sud! Mai multi campioni si obsedati la propiu de acest joc nu a oferit nici o alta tara. Jocul este deja un sport national, guvernul reglementand felul in care tinerii au acces si cand au acces la Starcraft. Este o epidemie de jucatori pasionati am putea spune. Pe de alta parte, discutam de un joc adulat, privit si aplaudat de milioane de gameri. Era de asteptat ca o parte dintre ei sa duca pasiunea cu un pas mai aproape de dependenta si nebunie. Pentru ca asta suntem pana la urma. Niste temerari, ori de cate ori pornim un nou joc. Bine, speram sa nu fie de mobile cu microtranzactii, pentru ca atunci gaming-ul doare la portofel. Multumim Blizzard pentru Hearthstone pe Mobile!

comments
 
Leave a reply »

 

Leave a Response