2 comments

Tot ce trebuie sa stii despre camera telefonului: ISO, expunere si HDR

by on 20/01/2017
 

Astazi continuam seria „Tot ce trebuie sa stii despre camera telefonului„, cu functii ceva mai complexe pe care le vom explica pe intelesul tuturor.

Timpul de expunere / Viteza obturatorului

Timpul de expunere sau viteza obturatorului se refera la acelasi lucru. Obturatorul poate fi mecanic sau electronic, majotiattea telefoanelor au obturator electronic, cu exceptia lui Nokia Lumia 1020, care are si obturator mecanic. Timpul de expunere se refera la cat de mult sau cat de putin obturatorul permite accesul la lumina pe senzor. Un timp de expunere rapid ne permite sa captam o imagine statica, clara, fara blur, iar un timp de expunere indelungat ne ofera o imagine mai luminoasa pe timp de noapte, dar exista sansa ca aceasta sa iasa blurata, daca camera nu este suficient de stabila. Daca dispuneti de un trepied puteti obtine imagini senzationale, precum light trails, star trails sau multe alte efecte. Un timp de expunere rapid poate fi considerat de la 1/30 in jos, daca realizati o fotografie de grup, pentru un obiect in miscare este recomandata o expunere de 1/200 sau mai rapida, unele telefoane au posibilitatea de a expune extrem de rapid pana la 1/45000. O expunere lunga poate fi considerata de la 1/8 in sus, iar daca telefonul beneficieaa de o stabilizare optica buna, pozele se pot realiza si din mana, dar subiectul trebuie sa fie static. Unele telefoane permit diverse moduri de expuneri lungi, precum Huawei P9, unele telefoane au expunere de maxim 30 sec, altele de 4 sec, totul depinde de fiecare producator.

Moto Z + Hasselblad True Zoom 1:1 crop DNG ISO

Valorile ISO si compensarea expunerii

Cel putin o parte din telefoane permit acum setarea manuala a valorii ISO si optiunea pentru compensarea expunerii. Valoarea ISO este in general de la 100 si 3200, dar sunt cazuri speciale precum Xperia Z3, care poate ajunge pana la ISO 12800. Faptul ca telefonul suporta un ISO ridicat, nu ineama ca imaginea respectiva poate fi si utilizata. Cresterea valorii ISO aduce de la sine zgomot de imagine, care este reprezentat prin acele puncte albe, rosii, verzi sau albastre. Producatorii au lucrat mult la partea software iar zgomotul de imagine este redus automat pentru fisierele JPEG, in schimb fisierele RAW DNG nu beneficieaza de acest tratament, dupa cum era de asteptat, dar aici putem vedea exact de ce este capabil un senzor. Redurecerea automata a zgomotului de imagine afecteaza detaliile, din acest motiv va recomandam sa folositi o valoare ISO cat mai mica si sa alterati cu un timp de expunere mai lung. In cazul in care imaginea nu este suficient de luminoasa utilizati Exposure Compensation, dar nu in cantitate mare, recomandam maxim +1.5, deoarece si acesta degradeaza calitatea imaginii. Si nu uitati ca telefonul beneficieaza si de un flash LED sau Xenon.

 

Moto Z HDR ON / HDR OFF

La ce ajuta functia HDR

Desi majoritatea utilizeaza HDR doar pe timp de zi pentru a echilibra diferentele dintre umbre si zonele foarte luminoaste, trebuie sa stiti ca aceasta optiune este utila si pe timp de noape. HDR este un proces ce implica mai mult de doua fotografii la diferite expuneri, telefonul combinandu-le automat intr-o singura imagine echilibrata, iar unele telefoane elimina si zgomotul de imagine in lumina scazuta prin metoda Median. Exemplu: Google Pixel in modul HDR+ realizeaza trei fotograii RAW, iar la final rezulta o imagine JPEG de calitate inalta, cu o dinamica foarte mare si un zgomot redus. Trebuie doar sa testati, pentru ca fiecare telefon este diferit.

 

Moto Z + Hasselblad True Zoom White ballance

Balansul de alb predefinit si in grade Kelvin

Balansul de alb poate schimba in totalitate aspectul pozei. In functie de cum este setat, acesta poate oferi un rezultat foarte bun sau foarte prost. Majoritatea utilizeaza balansul de alb setat automat, iar unele telefoane vin cu un flash LED dual tone care ajuta la un balans cat mai corect. In setarile manuale ale aplicatiei pentru camera este posibil sa ergasit optiunea pentru un balans de alb predefinit sau ne poate oferi posibilitatea de a seta balansul in grade Kelvin. Ca si balans de alb predefinit este posibil sa regasim optiunile urmatoare: Tungsten, Fluorescent, Daylight, Cloudy si Shade. Pentru setarea in grade Kelvil putem avea valori de la 1000K pana la 10000K, valoare mai va oferi o tenta spre albastu iar valoarea ridicata va oferi o tenta spre galben a imaginii.

 

 

comments
 
Leave a reply »

 

Leave a Response